När Liseberg i förra veckan släppte biljetterna till sommaren kraschade webbsidan. Trots högt tryck var det inget som inträffade för Gröna Lunds bokningssystem.

– Nej, vi har byggt vårt system med ett digitalt väntrum så att det inte går att överboka vissa dagar, så vårt system har inte kraschat och alla biljetter kan inte sälja slut på några minuter, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/efter-kraschen-liseberg-pausar-biljettforsaljningen/repuez!wsflXhLF3O9I55yECmPEBQ/

90 000 biljetter

Men trycket har varit högt. Sedan bokningen öppnade har närmare 90 000 biljetter gått åt.

– Vi har släppt upp alla biljetter för hela sommaren samtidigt, men vissa dagar i juni har redan sålt slut.

Just nu tar Gröna Lund in 6 200 per öppen dag, fördelat på två olika pass. Bara om restriktionerna förändras kan det bli möjligt att släppa in fler.

https://www.mitti.se/debatt/debatt-bygg-kallbadhus-i-stallet-for-karusell-vid-grona-lund/repudv!UP2oNnnpREUNiiJ04dxq3A/

– Men innan vi vet vad som händer har vi inte mer än 3 100 biljetter per pass i bokningssystemet, säger Annika Troselius och fortsätter:

– Nu i början tar vi in färre gäster än vad vi egentligen får. Detta för att se hur våra åtgärder fungerar, var det kan uppstå flaskhalsar och hur våra gäster rör sig på området.

Det är inte möjligt att göra något spontanbesök.

– Det är viktigt att förmedla till stockholmarna och turisterna att man måste förboka för att få komma in på Gröna Lund. Det är något helt nytt.

https://www.mitti.se/nyheter/domstol-sagar-planer-for-ett-storre-grona-lund/repuef!bo@x3QVJGZS9BWxxfZLhw/