Gyttjespåren utanför tomtgränserna talar sitt tydliga språk: här har någon parkerat. Hoppas för deras skull att de hann ta av innan lapplisorna såg dem – annars hade det kunnat bli sura 700 kronor i böter.
Men än dyrare riskerar det – och flera andra trafikföreteelser – att bli.
Hjulspår i gräset är snart ett minne blott, hoppas politikerna i Danderyd.
Albin Tingstedt
– Det här gör vi inte för att straffa, utan det här är ett av få verktyg som vi har för att reglera hur trafikanter agerar i Danderyd. Resultatet blir sannolikt att det sker i mindre utsträckning, säger Robert Nibelius (M), ordförande i Danderyds tekniska nämnd som ansvarar för trafikfrågor.
Höjs med flera hundralappar
Danderyds kommun ville redan i början på året skruva på beloppen vid parkeringsböter. Men efter ett bakslag togs ärendet tillbaka och utreddes på nytt. I april presenterade tekniska nämnden förslaget på nytt, men sedan dess har det varit tyst.
Om förslaget går igenom skulle det bland annat innebära att terrängparkering bötfälls med det högsta bötesbeloppet: 1 100 kronor. För att riskera bötfällas för detta räcker det med att bilen står med två hjul ute i gräset i stället för på vägen.
I Djursholms Ekeby springer tidningen på en kvinna som blivit bötfälld för terrängparkering tidigare i kommunen.
– Det känns lite onödigt. Man tänker att man gör folk en tjänst genom att ställa sig lite avsides, men nu har jag blivit varse om att det inte är så, säger hon.
I Djursholm har Tord Jonerot precis svängt in på sin parkering. Han känner till att terrängparkering inte är tillåtet.
– Jag brukar akta mig. Samtidigt borde man kunna tillämpa det med lite sunt förnuft. På vissa platser är terrängreglerna otydliga, som på Strandvägen, där man inte alltid vet var vägen går och var den slutar, säger han.
Tord Jonerot tycker det är lite saftigt med 1 100 i böter för terrängparkering. Själv har han aldrig bötfälls för det.
Albin Tingstedt
Vad tycker du om det föreslagna bötesbeloppet?
– 1 100 känns lite saftigt.
Man gör inte någon en tjänst
Robert Nibelius motiverar bötesbeloppet för terrängparkering med att företeelsen är lika allvarlig som att parkera på en väg med stoppförbud, enligt hans och kommunens tjänstepersoners tolkning av Trafikförordningen.
– Vi måste hålla oss till det. Vi kan inte bara hitta på egna varianter av det, säger han och fortsätter:
– De flesta kommuninvånare tänker säkert att om man ställer sig ute i terrängen så gör man andra en tjänst genom att inte stå i vägen för andra bilar. Men det man inte tänker på är att det är precis tvärt om; vill man göra något bra så ställer man sig på vägen där bilen hör hemma. Annars tvingar man gående eller cyklister ut i körbanan som annars hade kunnat passera i väggrenen i stället.
Robert Nibelius (M), ordförande i tekniska nämnden i Danderyd.
Malin Lövkvist
Innan kommunfullmäktige kan ta beslut om parkeringsböterna måste ärendet passera kommunstyrelsen, vilket det ännu inte gjort.
– Ärendet kommer med största sannolikhet att komma upp på KS i januari. Det är lite olika anledningar som gjort att det tagit lite längre tid än man hade kunnat tänka sig, säger Johanna Hornberger (M), ordförande i kommunstyrelsen.
Hon vill inte specificera vad det är som gjort att ärendet dragit ut på tiden.