Vid samtliga provtagare i city överskreds WHO:s gränsvärde. På Norrlandsgatan var halterna dubbelt så höga som riktlinjerna. Där överskreds även Sveriges nationella miljömål. Det visar mätningar av kväveoxid.
– Det här är siffror som gör att det knyter sig i magen, men det är samtidigt en bekräftelse på att miljözonen verkligen behövs, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), i en kommentar.
Miljöpartiet har drivit på hårt för att införa zonen, som i princip helt skulle innebära ett förbud för bilar som går på fossila bränslen att köra där. Det skulle omfatta 20 kvarter i centrala Stockholm. Syftet är att förbättra luften för fotgängare och cyklister.
– Luften i city ökar risken för astma, lungsjukdomar, hjärtinfarkt och förtida död. Det har vi ett politiskt ansvar att göra något åt.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Victor Malmcrona
Men i maj stötte man på patrull: Länsstyrelsen beslutade att miljözonen skulle stoppas.
Inte utrett tillräckligt
Länsstyrelsen tog inte ställning till om det var lagligt att alls införa själva zonen i området, vilket det har dividerats om. Kritiken låg snarare i att staden inte i tillräcklig utsträckning kunnat visa att det aktuella området var mer påverkat av avgaser än andra närliggande områden.
Länsstyrelsens beslut överklagades till Transportstyrelsen, som ska ta ett slutgiltigt beslut i frågan.
De senaste mätningarna av luftkvaliteten har gjorts med nya provtagare av kvävedioxid som installerats i området. Staden använder dem i sin argumentation till Transportstyrelsen i hopp om att myndigheten ska ge zonen grönt ljus.
– Länsstyrelsen har fattat ett obegripligt beslut. Transportstyrelsen har varit med och tagit fram reglerna för miljözoner och vet vilka krav som lagen faktiskt ställer. Vi har pekat ut ett område med hälsofarlig luft där tiotusentals människor cyklar och promenerar, säger Lars Strömgren.
Kritik från branschen
Miljözonsplanen har tidigare granskats och godkänts av både EU-kommissionen och förvaltningsrätten.
Lokala näringsidkare, taxi- och bussföretag har riktat kritik mot införandet då de menar att zonen skulle påverka deras verksamheter negativt. Svensk handel och Visita har varnat för att zonen skulle leda till "förlorade arbetstillfällen och skada våra stadskärnor".
– Jag kräver att styret en gång för alla skrotar planerna på miljözon klass 3 i city, har Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, tidigare sagt till Mitt i.
Lars Strömgren hoppas att miljözonen ska kunna införas till vintern.
Länsstyrelsen stoppar miljözon 3 i Stockholm
Länsstyrelsen upphäver Stockholms stad beslut om att förbjuda bensin- och dieselbilar i ett område i innerstan.
Efter att först ha pausat Stockholms stads planer på att införa miljözon 3 i ett område i city har Länsstyrelsen nu beslutat att stoppa planerna.
I beslutet har Länsstyrelsen inte vägt in huruvida det är möjligt att införa miljözonen i det aktuella området, utan endast fokuserat på vad man anser vara brister i utredningen.
Myndigheten: Här brister miljözonen
Det handlar om att staden inte i tillräcklig utsträckning kan bevisa att det aktuella området är mer påverkat av avgaser än andra närliggande områden. Men även om brister i utredningen av hur fastighetsägare och andra verksamhetsutövare med transportbehov i den tilltänkta miljözonen skulle påverkas, enligt Länsstyrelsen.
– Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas, säger Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm, i ett pressmeddelande.
Miljöpartiet: Vi kommer ta strid
Stockholms stad kan överklaga Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen eller göra en helt ny, mer omfattande utredning av miljözonen, skriver Länsstyrelsen.
Miljöpartiet i Stockholms stad har drivit på hårt för miljözonen och är förvånade över beslutet.
– Det är ett obegripligt besked. Det här är ett område med dokumenterat hälsofarlig luft. Det är också den plats i Sverige som är enklast att ta sig till utan egen bil. Om det inte är möjligt att inför miljözon klass 3 i Stockholms city, var är det då möjligt?, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren.
Kommer ni överklaga det?
– Vi kommer att ta strid för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city. Målet är att ha en ny miljözon på plats så snabbt som möjligt. Just nu undersöker vi vilken som är den bästa vägen dit.
Miljözonsplanen har tidigare granskats och godkänts av både EU-kommissionen och Förvaltningsrätten.
Moderaterna: Skrota planerna helt
Moderaterna har varit kritiska till miljözonen från första början och välkomnar Länsstyrelsens besked.
– Jag kräver att styret en gång för alla skrotar planerna på miljözon klass 3 i city, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
I ett första skede skulle 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter, ingå i zonen. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.
Miljözon klass 3 innebär att...
...endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köras, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro 6. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider framföras om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Detta enligt bestämmelser i trafikförordningen.
Källa: Länsstyrelsen
Genrebild.
Emil Salmaso
Länsstyrelsen stoppar miljözon 3 i Stockholm
– Så fort vi får grönt ljus för miljözonen kommer vi att sätta ett nytt startdatum, säger Lars Strömgren.