Brödernas hamburgerimperium fortsätter att rasa i Stockholm. Mitt i kunde förra veckan berätta att ytterligare fem restauranger – Mälarhöjden, Liljeholmsgallerian, Sickla, Rosersberg och Äppelviken, har försatts i konkurs.

Nu kommer nästa nederlag. Väsby hockey meddelar i dag att de skrotar namnet Brödernas hockey och återgår till det gamla.

Klubben byter också ut matchstället som var i Brödernas färger svart och guld, och säsongen 25/26 spelar de i stället i klubbens klassiska färger grönt, rött och vitt.

– Det här är glädjande för de allra flesta Väsbyfans, många har önskat sig det. Nu heter alla lag, från hockeyskolan till A-laget, samma sak. Vi tror också att vi kommersiellt står starkare med vårt eget namn, säger Väsby hockeys ordförande Annica Lindell.

Siktar på SHL

Men hon menar att namnbytet inte har något med konkurserna att göra, och att de inte vill bli förknippade med hamburgerrestaurangerna utan hockeydelen av Brödernas.

Det var i början av 2023 som Brödernas hockey, kedjans hockeyförening, blev storägare i Väsby hockey. I avtalet som skrevs ingick att A-laget bytte namn till Brödernas hockey och målet var att ta klivet upp i hockeyallsvenskan och vidare till SHL 2030.

Enligt Annica Lindell fortsätter samarbetet som tidigare, bara namnet och matchtröjorna ändras.

Joakim Wiklander, grundare till Brödernas och tidigare vd för kedjan, som genom ett bolag tillsammans Michael Walléns äger rättigheterna till Brödernas Hockey, stämmer in i den bilden.

– Vi tror på att göra det mer lokalt igen och att Väsby kommer att gynnas av det. Tidigare såg vi en synergi i partnerintäkter, men med en ny analys tror vi på att byta tillbaka, säger Joakim Wiklander.

Kritik mot namnbytet

När namnbytet till Brödernas hockey blev klart 2023 höjdes många kritiska röster både från supportar och hockeyexperter. ”Väsby Hockey säljer sin själ”, ”En svensk version av Red Bull Salzburg”, ”Nu ska det plötsligt flippas burgare, inte mackor, på isen i Renew Arena”, var några av kommentarerna.

– Jag förstår att folk reagerar, det här hör inte till vanligheterna i Sverige. Men för oss var valet enkelt: En stark sponsor eller en långsam nedmontering av verksamheten. Förutsättningarna finns inte längre för att driva seniorverksamhet på den nivå vi har i dag, sa klubb- och sportchefen Tom Tärnström till Mitt i då.