Det är mitten av 1600-talet på Tyresö slott. Efter friherren Gustaf Oxenstiernas tidiga bortgång övergår slottet och resten av hans egendomar till den 21-åriga änkan Maria Sophia De la Gardie.

I stället för att gifta om sig och hamna under en mans förmyndarskap börjar hon styra över sina nya gods från slottet, ägna sig åt nya brukningsmetoder och exportera varor, och kommer därmed bli Sveriges första kvinnliga storföretagare.

Under en solistrepetition i Kvarnhjulets kulturcentrum kliver Maria Sophia De la Gardie upp på scenen i en ståtlig mörkblå korsett och en fladdrande solfjäder i handen. Eva-Lisa Oldeberg spelar rollen för första gången.

– Det här är ett fantastiskt och unikt sammanhang att få vara med i. Jag är musiklärare och har sjungit väldigt mycket samt spelat en hel del barnteater. Det jag får jobba på nu är att få fram min karaktär – en bestämd och lite kaxig affärskvinna.

Barbro Lavett och Siri Andreason tillsammans med Eva-Lisa Oldeberg, som spelar den kaxiga affärskvinnan Maria Sophia De la Gardie.

Barbro Lavett och Siri Andreason tillsammans med Eva-Lisa Oldeberg, som spelar den kaxiga affärskvinnan Maria Sophia De la Gardie.

Pekka Pääkkö

För elfte gången

Det är Tyresö teaterförening som återigen är igång med sitt historiska och musikaliska Tyresöspel. I år är det elfte gången spelet sätts upp, med premiären den 21 april i Bollmoradalens kyrka.

Kompositören Elisabeth Sellergren står och doar vid pianot där hennes dotter Kina Sellergren med stor vana låter fingrarna vandra över tangenterna. Det är Elisabeth Sellergren som har skrivit all musik sedan urpremiären ägde rum i självaste Tyresö slott år 1985.

– Jag minns de första gångerna när vi hade tre karlar som doade. Sven sjöng väldigt bra solo, men tillsammans hittade de aldrig riktigt de rätta tonerna, säger hon och skrattar.

Det är till största del samma musik i årets upplaga som Elisabeth Sellergren skrev inför urpremiären av spelet 1985. Nästa år fyller hon 90 år.

Det är till största del samma musik i årets upplaga som Elisabeth Sellergren skrev inför urpremiären av spelet 1985. Nästa år fyller hon 90 år.

Pekka Pääkkö

Sven Lionell skapade Tyresöspelet och har skrivit alla texter. På 1980-talet var han både kommunalråd och kulturnämndens ordförande och har betytt mycket för Tyresös kulturliv. Han gick bort 2017, strax efter det senaste spelet.

– Jag jobbade på musikskola, spelade piano och cello och så hade jag hand om Tyresökören. I början av 1980-talet skulle vi göra något om Tyresös historia, och då frågade Sven mig om jag ville göra musiken, säger Elisabeth Sellergren.

Började med barock

Spelet lyfter med sång, dans och musik fram kommunens historia. Det börjar i stormaktstiden på 1600-talet, tar vägen via Tyresös stora nyckelpersoner ända fram till när Bollmora bildas på 1950-talet och det moderna samhället växer fram.

Melodierna vill Elisabeth Sellergren ska påminna om tiden då scenen utspelar sig.

– Det började med barock under 1600-talet för att gå över till nationalromantik vid sekelskiftet på 1800-talet. Först på 1960-talet började musiken låta som dagens låtar.

Siri Andreason och Eva-Lisa Oldeberg spelar två nyckelroller i Tyresös historia.

Siri Andreason och Eva-Lisa Oldeberg spelar två nyckelroller i Tyresös historia.

Pekka Pääkkö

Det är ett hundratal personer som står på scen, och allt bygger på tre grundpelare – Tyresö teaterförening, Tyresö orkesterförening och Kulturella folkdansgillet.

– Vi har dansare mellan 16–84 år. Orkestern består av allt från högstadieelever till gamla musiker. Vi klarar oss ganska långt med amatörer, säger Kina Sellergren som är regissör och dessutom leder orkestern.

Karin Andreason är ordförande i Tyresö teaterförening och projektledare för Tyresöspelet.

– Det vi gör är väldigt unikt och vi har många entusiaster kvar sedan begynnelsen, som brinner för spelet och Tyresös historia. Nu är det åter en kommun som växer och många nya Tyresöbor som kan ha intresse för hur vår kommun en gång såg ut. Men många vill också se spelet igen, säger hon.

Mor och dotter Elisabeth Sellergren och Kina Sellergren är de som står bakom spelets musik, regi och musikaliska ledning.

Mor och dotter Elisabeth Sellergren och Kina Sellergren är de som står bakom spelets musik, regi och musikaliska ledning.

Pekka Pääkkö