När kommunen beslutade att minska antalet hemtjänstföretag fick tre av dem i höstas besked om att de måste lämna Upplands Väsby: Alicia vård och omsorg, Folkets hemtjänst och Proffssystern, något Mitt i rapporterat om.

Men alla tre företagen överklagade upphandlingen, först till förvaltningsrätten och sedan till kammarrätten. Den första gav avslag på överklagandet, den andra gav inte prövningstillstånd – vilket innebär att instansen inte tog upp ärendet.

Så case closed.

– Vi gjorde allt för våra kunder och personalen, men det räckte inte. Det är sorgligt eftersom vi varit i Väsby i snart 15 år med nöjda kunder, säger Fariba Telikani på Proffssystern.

Byta utförare

Men vad gäller nu för kunderna – eller brukarna, som de också kallas?

Vi frågar socialchef Jesper Kyrk som berättar att de som redan har hemtjänstinsatser från någon av de utförare som finns kvar efter 1 oktober inte behöver göra något.

Men har man hemtjänst från någon av de tre utförare som inte kommer att finnas kvar måste man välja en annan utförare före den 1 augusti.

– I annat fall blir man tilldelad någon av de fyra utförarna som kommer att utföra hemtjänst i kommunen, säger han.

Efter den 1 februari får man en ny chans att välja utförare.

Flera av de anställda på Proffssystern – men inte alla – har fått jobb inom ett annat hemtjänstföretag som får vara kvar i Väsby – och tagit med sig en del kunder dit.

– Då får en del av dem i alla fall tryggheten i att ha samma personal i höst, säger Fariba Telikani.