Ett budgethål på två miljarder behöver täckas i SL:s budget. Stora neddragningar väntar nästa år. Förslag på nedläggning av 20 busslinjer är ute på remiss till kommunerna.
– Vi ska igenom fruktansvärda stålbad, medgav det vikarierade trafikregionrådet Gustav Hemming (C) när besparingarna debatterades i regionfullmäktige.
Enligt den styrande koalitionen (S, C och MP) ligger ansvaret på regeringens att rädda situationen. Att det inte har kommit något statligt krisstöd till regionerna betraktar man som ett stort svek.
"M stoppade huvudet i sanden"
– Vi kunde inte ana att vi vid den största ekonomiska strömkantringen på 30 år inte skulle få någon nationell hjälp, sa Gustav Hemming, och syftade på de oväntade kostnadsökningar i miljardklassen som följt av inflationen.
Finansborgarrådet Aida Hadzialic (S) anklagade också Moderaterna i regionen, som styrde förra mandatperioden, för att ha orsakat en del av underskottet.
– Istället för att ta konsekvenserna av det sjunkande resenärsunderlaget under pandemin stoppade Tamsons (M) huvudet i sanden och körde vidare som vanligt, sa Hadzialic.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kontrade att det tvärtom är den nya majoritetens slösaktighet som skapat underskottet – samtidigt som man under 2023 har fryst priset på SL-kortet med stora budgethål som följd.
"Tonåringar som skriker efter swish"
– Om vi hade fått fortsätta hade vi troligtvis fått en budget i balans på trafikområdet redan i år, hävdade Tamsons.
Amelie Tarschys Ingre (L) spädde på kritiken mot mittenstyret.
– Ni låter som mina tonåringar därhemma som skriker efter swishöverföringar så fort de gjort av med månadspengen, sa hon.
Gustav Hemming (C) riktade sig till åhörarna:
– Ni som lyssnar, bry er inte om det här käbblet. Det finns egentligen ingen reell skillnad mellan moderaternas budget och vår. Det är en fråga om bokföringsteknik. De hade inte heller kunnat få en balanserad budget i det här läget, sa Hemming.