Omvandlingen skedde under onsdagen.

– Lanseringen har gjorts i andra städer i Europa tidigare och vi tror att Stockholm är redo att prova det. Det finns en marknad för en växtbaserad restaurang här, skriver Mads Billkvam, country manager för Burger King Sverige, i ett mejl.

– I området bor även medvetna konsumenter som vi tror kan uppskatta spännande, växtbaserade burgare.

På Medborgarplatsen ska vegansk mat som inte är en del av den vanliga menyn testas. Hur månaden går ska sedan ligga till grund för vidare produktutveckling.

Med tanke på hur mycket utsläpp som animaliska produkter genererar, varför köra växtbaserat i bara en månad?

– Det är ett koncept vi testar under en månad för att sedan utvärdera. Förhoppningen är att kunna erbjuda de produkter som enbart finns i den växtbaserade restaurangen även i våra övriga svenska restauranger i framtiden.

Inför den växtbaserade månaden körde restaurangen en utförsäljning av köttprodukter.

– För att få plats med de nya växtbaserade produkterna har vi haft en utförsäljning av köttet under övergången till den växtbaserade restaurangen.