Området kring Skrapan och västra sidan av Götgatan är värst drabbat av cykelstölder på hela Södermalm. Det handlar om hela vägen från Medborgarplatsen och ner till Blekingegatan.

Här har det stulits 236 cyklar på fyra år, vilket gör det till det tredje mest drabbade området i Stockholm. Detta enligt statistik som nyhetsbyrån Newsworthy har sammanställt.

Området kring Skrapan

Anton Bryttne har precis parkerat sin röda cykel utanför Skrapan. Han har tidigare blivit av med två cyklar – en vid Mariatorget och en vid Odenplan.

Senaste gången köpte han en ny cykel på Blocket samma kväll, en exakt likadan men i annan färg. Han är dock säker på att det inte var samma cykel.

– Jag tror jag tjänade någon hundralapp på det där, jag fick tillbaka mer pengar på försäkringen än vad den nya kostade, säger han.

Anton Bryttne har blivit av med två cyklar.

Anton Bryttne har blivit av med två cyklar.

Mikael Andersson

Nu har han låst fast sin cykel med ett bygellås i en stolpe. Här kommer den att stå i två timmar.

– Jag är inte orolig för att den blir stulen nu mitt på dagen när det är mycket folk i rörelse.

Färre stölder

Trots att cyklisterna har blivit allt fler i Stockholm har cykelstölderna faktiskt minskat något på senare tid. Från att ha legat på runt 7 000–8 000 om året till 6 484 rapporterade stölder under 2024.

I det värst drabbade området, kring Centralstationen och Hötorget, anmäldes 1 235 stulna cyklar under åren 2020–2024.

En femtedel var elcyklar

En femtedel av cyklarna som stals i området på Södermalm var elcyklar. Ulf Wejmo har i dag en vanlig cykel, men om en månad blir han ägare till en elcykel.

– Den kommer inte att stå ute över natten, jag måste släpa upp den till lägenheten två trappor upp.

Ulf Wejmo ska snart bli ägare till en elcykel, som han planerar att släpa upp till sin lägenhet på andra våningen varje kväll.

Ulf Wejmo ska snart bli ägare till en elcykel, som han planerar att släpa upp till sin lägenhet på andra våningen varje kväll.

Mikael Andersson

Han ser inte heller fram emot att behöva bära runt på batteriet.

Varför vill du skaffa elcykel?

– När jag flyttade till Stockholm trodde jag att det var platt, men det är det inte, säger Ulf Wejmo och skrattar.

Låset är viktigt

Erika Olsson, skadeförebyggare på försäkringsbolaget Folksam, tipsar om att inte parkera cykeln där det är mörkt, ensligt och lätt för tjuven att slå till. Och att inte lämna den ute över natten.

– Det viktigaste är att låsa fast både ram och hjul, med lås som rekommenderas av Stöldskyddsföreningen: Bygel, u-lås eller kätting. Tjuven väljer den cykel som har sämst lås, säger hon.

Viktigt är också att notera ramnumret.

– Begagnatmarknaden är stor, och många cyklar som säljs är stulna. För köpare råder undersökningsplikt. Var vaksam om cykeln är misstänkt billig. Be om originalkvitto, ramnummer, och att säljaren identifierar sig.

Gammal cykel

Mikael Tuominen bor i Aspudden och har blivit av med tre cyklar där. Cykeln han har nu är från 50-talet, den har han lyckats behålla i sju år.

– Det är rätt smart att ha en gammal cykel tror jag.

Mikael Tuominen har en cykel från 50-talet. – Jag tror det är smart att ha en gammal, säger han.

Mikael Tuominen har en cykel från 50-talet. – Jag tror det är smart att ha en gammal, säger han.

Mikael Andersson

I vanliga fall brukar han använda två lås, men i dag har han bara med sig ett.

– Nu mitt på dagen är jag inte så orolig.