En iskall snålblåst viner runt knuten.
Det är måndag den 18 november, än har inte första snön fallit. Men en sådan här morgon känns vintern inte långt borta.
Här, på en öde industritomt i Bällstahamn, ska snömassor från innerstaden transporteras, i ett helt nytt projekt, något Mitt i skrev om för några veckor sedan.
– Vi har letat efter en plats med så korta transporter som möjligt för att genomföra det här projektet med smältverket, säger Jonathan Pertot, enhetschef på trafikkontoret.
Vet du hur många lastbilar som kommer att transportera snö till Bromma?
– Nej, den uppgiften har vi inte nu då det är en pilot.
Smältverket är inte dimensionerat att hantera all snö från innerstaden, påpekar Pertot, men nämner som exempel att 460 lastbilar krävdes för att transportera bort snö som singlade ned på Kungsholmen förra vintern.
Smältverket kommer likna en container, som ska sänkas ned i Bällstavikens vatten alldeles vid kajen.
Därefter tar naturkrafter över.
– Snön smälter i smältverket genom det relativt varmare sjövattnet som drivs av elektriskt drivna vattenpumpar, säger Jonathan Pertot.
Efter att miljögifter, grenar och annat bråte rensats bort släpps smältvattnet ut i Bällstaviken.
Kan bli fler i innerstan
Med hjälp av pilotprojektet i Bällstahamn hoppas trafikkontoret lära sig hur tekniken fungerar.
Pilotprojektet i Bällstahamn beräknas komma i gång vintern 2025-2026. Fungerar det som tänkt är trafikkontorets tanke att placera ut sådana här smältverk vid kajer i innerstaden.
Smältverket, närmast att likna vid en container, ska sänkas ned vid kajkanten i Bällstavikens vatten där snön får smälta innan smältvattnet släpps ut i viken.
Stefan Källstigen
Jonathan Pertot, enhetschef på trafikkontoret, är den som ansvarar för pilotprojektet.
Stefan Källstigen
Förebilden för smältverket är hämtad från Helsingfors där 20 sådana här verk är i drift.
Projektet beräknas kosta omkring 14 miljoner kronor.