Stockholm stads cykelplan slår fast att man ska planera för en mångfald av cyklister, där ”8-åringar och 80-åringar” känner sig trygga.

Nu håller staden på att se över ändringar från den tidigare planen från 2012 och trafikkontoret föreslog tidigare i år flera åtgärder, bland annat påKungsholmsgatan.

Positivt, tycker brevbäraren Markus Lindroos.

– Det saknas ju cykelbanor på den här delen och det är ett viktigt stråk in och ut från stan, säger han.

Han har cyklat på Kungsholmens gator i jobbet i sju år, läget har inte förändrats nämnvärt tycker han – trots stadens cykelambitioner.

– Det är kanske enstaka ställen som gjorts om. Men det funkar helt ok. Man får ta det lugnt, säger han.

Nu har även stadsdelsförvaltningen och de folkvalda tyckt till om nya cykelplanen.

De ger i stora drag tummen upp.

– Det är jätteviktigt att vi utvecklar cykelstråken i Stockholm, cyklandet måste öka. Det är ett klimatsmart och hälsosamt sätt att ta sig fram. Det är en rättvisefråga, hur mycket utrymme ett trafikslag får ta, säger Rasmus Jonlund (L), stadsdelsnämndens ordförande.

De nya förslagen för hela staden presenterades i våras, nu har stadsdelsförvaltningen och de lokala politikerna fått säga sitt.

Synpunkterna handlar främst om påverkan på park- och grönområden där de bestämmer över marken. Bland annat anser de att det välkommet med cykelstråk på Stora Essingen, men att det bör dras så att dagens gång- och cykelbana vid Vängåvans parklek kan tas bort för att skapa ett sammanhängande parkstråk.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-vill-dra-ny-cykelvag-genom-park-pa-kungsholmen/repuiv!rXyx7TA3jggOwGZRbxPXg/

Det anses även vara bra med ett nytt cykelstråk parallellt med Essingeleden, men att hänsyn bör tas till ekarna och grönskan i området.

– Får jag välja bevarar jag hellre parkmark. Det är trångt på gatorna också men det beror mest på stillastående bilar och jag är helt inne på att använda den ytan till cykeln. Vi får se hur framtidens stad ser ut, om det exempelvis blir fler bilpooler, säger Rasmus Jonlund.

Men det är inte bara kring cykelplanen stadsdelen värnar om det gröna.

Stadsdelsförvaltningen har tidigare tagit strid när det gäller ingrepp i parkerna, som cykelbanan till tunneln i Rålambshovsparken skulle dras om.

https://www.mitti.se/nyheter/nya-cykelbanor-i-ralis-far-kritik-for-breda/aRKoja!M@ifnD6PebD9AReXqykXw/

Nu är ett nytt parkområde under lupp.

Tidigare i år presenterades ett förslag på en ny cykelbana vid Kungsholms strandstig, från Grubbensdammen till Kungsholms strand. Det mötte en del kritik och har fått boende att lansera ett eget förslag.

Stadsdelen har en dialog med trafikkontoret om åtgärderna och har begärt att få det på remiss för att tycka till.

Enligt Rasmus Jonlund har de därför ännu ingen bestämd uppfattning om det, ”men sista ordet är inte sagt”,

– Cykelbanan behöver förbättras, men med så lite inkräktning som möjligt på parkmarken. Kanske kan vi få kompensation genom fler träd eller fler åtgärder längs vattnet.