Farthinder. Busskudde på Mäster Samuelsgatan i city. Snart dyker de upp på Östermalm. Foto: Johan Sjölund

Här ska bilarna tvingas att sakta ner

Först sänktes hastigheten – och snart ska bilisterna tvingas att hålla den. Med start nästa år ska det byggas 150 nya farthinder för bilar i Stockholm. På Östermalm berörs åtta gator.

  • Publicerad 08:45, 3 dec 2020

Om alla bilister höll hastighetsgränsen skulle vi inte behöva bygga några fartgupp

Den 10 december väntas trafiknämnden ta beslut om att bygga 150 nya fysiska farthinder för bilar i Stockholm. Framför allt i anslutning till skolor och förskolor.

Syftet är att se till att bilisterna håller hastigheten, och därigenom förbättra trafiksäkerheten för gående och cyklister.

– Om en oskyddad trafikant blir påkörd i en hastighet över 30 kilometer i timmen är sannolikheten att dö väldigt mycket högre, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Bussarna kan passera

Hindren kommer att utformas på olika sätt. Dels genom upphöjda övergångsställen, dels genom att körbanan smalnas av. Men framför allt handlar det om så kallade busskuddar som är nersänkta i körbanan.

Busskuddarna fungerar så att bussar kan passera med hjulen på var sin sida, medan bilar som inte är lika breda måste passera över hindret.

– Det är ett sätt att förbättra bussförarnas arbetsmiljö, det blir mindre guppigt då, säger Daniel Helldén.

150 miljoner kronor

På Östermalm berörs åtta gator (se fakta).

Här blir det farthinder på Östermalm

Några av åtgärderna på Östermalm är:

Erik Dahlbergsgatan: Busskuddar, smalare körbana.

Lindarängsvägen: Busskuddar, upphöjd körbana.

Narvavägen: Busskuddar, smalare körbana.

Oxenstiernsgatan: Busskuddar.

Strandägen: Busskuddar, förlängd mittrefug.

Tegeluddsvägen m.fl: Busskuddar, smalare körfält, breddade och förlängda mittrefuger

På flera av platserna kommer det även att bli bättre tillgänglighet och ny belysning.

Visa merVisa mindre

Här ska det byggas olika former av farthinder på Östermalm. Foto: Stockholms stad

Hela satsningen beräknas kosta 150 miljoner kronor. Förutom farthindren ingår i projektet även ny belysning och åtgärder för bättre tillgänglighet. Till exempel att jämna ut kantstenar så att det blir lättare att ta sig fram med rullstol, och att anpassa strukturen på olika ytor så att de blir lättare att identifiera för synskadade.

– Det kan vara att göra underlaget lite knottrigt så man känner var övergångsstället är, säger Daniel Helldén.

Betyder de här förändringarna att gående och cyklister får det bättre på bilisternas bekostnad?

– Det är klart att det påverkar de som kör bil. Men det handlar om att öka säkerheten för alla i trafiken, och det tror jag att alla i grunden vill, säger Daniel Helldén och fortsätter:

– Om alla bilister höll hastighetsgränsen skulle vi inte behöva bygga några fartgupp.