Grävmaskinerna visade ingen pardon när Mitt i besökte Järnvägsgatans västra del nyligen. Av de gamla industrilokalerna, tidigare hem åt bland annat Seniorverkstan, skulle snart bara grus och minnen återstå.

Industribyggnader på Järnvägsgatan rivs för att ge plats åt nya bostadskvarter.

Industribyggnader på Järnvägsgatan rivs för att ge plats åt nya bostadskvarter.

Alexander Kuronen

Men ur rivningsdammet ska också 1 400 bostäder växa fram. Det är en av många detaljer i den plan för Sundbybergs nya stadskärna som politikerna nu har valt att gå vidare med.

Stort, tycker exploaterings- och näringslivsutskottets ordförande Stefan Bergström (C).

– Den här detaljplanen är det största beslutet som jag kommer att vara med och fatta under min politiska tid i Sundbyberg, säger han.

Har kritiserats

Området som berörs sträcker sig längs Järnvägsgatan, från Tvärbanebron vid Solna business park i öst till det gamla industriområdet väster om Marabouparken. I de västra delarna blir det en förlängning av strandpromenaden längs Bällstaån och, som sagt, bostäder.

Ett nytt stationshus nära gränsen till Solna ingår också i planerna.

Ett nytt stationshus nära gränsen till Solna ingår också i planerna.

Marge arkitekter

I en tidigare version av planerna som var ute på samråd häromåret föreslogs cirka 1 100 lägenheter. För högt och för tätt, tyckte somliga.

Sedan dess har alltså ytterligare 300 bostäder tillkommit.

Kommer det att lugna kritikerna?

– Fördelen med det här förslaget är att här har man verkligen tagit hänsyn till den negativa effekt som det första förslaget hade, med skuggningen av befintliga bostäder längs Järnvägsgatan. Det här förslaget skuggar betydligt mindre, säger Stefan Bergström.

Dröjer till fyrtiotalet

Förutsättningarna för projektet är redan kända för många sundbybergare: nedgrävningen av järnvägsspåren som går genom centrala Sundbyberg.

Det arbetet gör Trafikverket, som en del av utbyggnaden av Mälarbanan. Det krävande projektet har dock försenats i omgångar; först 2042 räknar myndigheten nu med att det ska vara slutfört.

Ovissheten har varit jobbig, konstaterar Stefan Bergström.

– Den första tidtabellen sade att man skulle börja 2019 och vara klara i år. Det hade varit väldigt skönt, säger kommunalrådet, som uppfattar nuvarande tidsplan som "så realistisk som den bara går att göra".

Illustration av hur området kring Signalfabriken och Sundbybergs torg ska se ut efter överdäckningen av tågspåren. Ovanpå järnvägen anläggs ett parkstråk: Järnvägspromenaden.

Illustration av hur området kring Signalfabriken och Sundbybergs torg ska se ut efter överdäckningen av tågspåren. Ovanpå järnvägen anläggs ett parkstråk: Järnvägspromenaden.

Belatchew

Enligt honom lär det också dröja till början på 2040-talet innan stadens vision för stadskärnan kan börja förverkligas. Exakt hur husen kommer att se ut är därför svårt att säga i dag.

– Där har vi ett ess i rockärmen, och det är att staden äger marken. Om vi säljer byggrätter kan vi villkora det med gestaltningskrav. Så jag känner mig väldigt trygg med att det här kommer att bli som Sundbybergs stad vill, utan att man i dagsläget kan veta exakt vad vi vill.

Man kan anta att tidsperspektivet kräver enighet över partigränserna. Finns det i Sundbyberg?

– Det upplever jag finns. Vi är sju partier av åtta som sitter i exploateringsutskottet. Där är vi eniga.

M vill se bostadsrätter

Oppositionsrådet Gustaf Reinfeldt (M) delar den synen. Han tror på en "väldigt trevlig stadsdel" när allt är klart.

– I grund och botten tycker jag att förslaget som antogs är bra. Framför allt är det skönt att röra sig framåt i projektet.

Den som promenerar Järnvägspromenaden västerut kommer att mötas av något i den här stilen: de nya bostadskvarteren. Nere till vänster på bilden syns Marabouparken.

Den som promenerar Järnvägspromenaden västerut kommer att mötas av något i den här stilen: de nya bostadskvarteren. Nere till vänster på bilden syns Marabouparken.

Belatchew

När byggstart närmar sig och saker ska specificeras ökar dock risken för gnabb, tillägger han.

– Där kommer det att vara viktigt för Moderaterna att bygga bostadsrätter, inte till exempel hyresrätter. Eftersom exploateringen är tänkt att finansiera ett stort infrastrukturprojekt är det viktigt att få in mycket pengar på ett sätt som inte belastar Sundbybergs skattebetalare.

Oro för förtätning

Även Sverigedemokraterna är positiva till att projektet rör på sig. Partiets gruppledare Carina Cortés gläds åt nedgrävningen av järnvägen, som hon menar ger mer promenadstråk, öppna ytor och en mer sammanhållen stad.

Men, skriver hon till Mitt i:

"Vi ser med oro på Sundbybergs ständiga expansion och förtätning, och förespråkar en varsam utveckling. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att påverka beslutet då vi inte har någon plats i utskottet."

Visionsbild på ny stadskärna i centrala Sundbyberg.

Visionsbild på ny stadskärna i centrala Sundbyberg.

Belatchew

Enligt ordförande Stefan Bergström beror SD:s frånvaro i exploateringsutskottet på att platserna kan avgöras inte bara av de individuella partiernas storlek, utan även av storleken på det block partiet ingår i. SD samarbetar inte med något av Sundbybergs övriga partier.

Planen för den nya stadskärnan väntas kunna antas i juni 2026. Dessförinnan ska förslaget granskas, delvis i form av ett informationsmöte för allmänheten som ser ut att hållas senare i sommar.