Nova Lundin, 18, från Solna har precis kört upp för andra gången.
Och nu satt den.
– Det känns jättebra, säger hon.
Vad är det som motiverat dig till att ta körkort?
– Pappa. Det har alltid varit en grej jag sett fram emot att övningsköra med pappa. Och min kille övningskör mycket, mitt mål var att ta körkort före honom och jag lyckades, säger hon.
Nova kuggade sin första uppkörning i Upplands Väsby. Men hon klarade det i Järfälla – och här går hon mot strömmen. För vid Trafikverkets förarprov i Järfälla är det nämligen flest i hela länet som kuggar sin första uppkörning.
För 18-åriga Nova Lundin satt det på andra uppkörningen. På bild tillsammans med pappa Daniel Lundin.
Mikael Andersson
"Eleven kör som sin pappa"
Men Nova är inte den enda som trotsar oddsen.
Bara någon minut senare kliver 21-åriga David Schottner Almsén ur en bil på parkeringen. Han har också precis tagit körkort – på första försöket.
– Jag är väldigt nöjd faktiskt. Det är skönt att ha gjort det när man ung och kunnat lägga mer tid på det, säger han.
Freddy Habtom är trafikskolechef och trafiklärare på Trafikskolan. Han har övningskört tillsammans med David.
– Jag visste det, vad grym du är, säger han och ger David en kram.
Hur ska du fira nu?
– Jag ska köra till en kompis i Jakobsberg och plocka svamp.
2024 var det bara 34 procent som klarade sin första uppkörning i Järfälla.
I fjol var det endast 34 procent som klarade sin första uppkörning här.
Mikael Andersson
Enligt Freddy Habtom är det många som chansar för tidigt. Att ha övningskört för mycket med sin förälder kan också sätta käppar i hjulen.
– Att folk kör privat är jättebra. Men problemet är hur föräldrarna hanterar det. I början är de strikta sen börjar släppa loss och de dåliga vanorna kommer fram. Eleven börjar köra som sin pappa, det smittar av sig, säger han.
Inte tillräckligt förberedda
Martin Sarri är enhetschef på Trafikverkets förarprov i Järfälla. Han delar Freddys bild.
– Vi har många som inte är förberedda, inte riktigt där de ska vara för att köra upp. Många chansar utan att ha kört tillräckligt många timmar i bil.
Han är tydlig med att Järfällas inspektörer inte ska vara striktare än vid andra förarprover i Stockholm.
– Vi har regelbundna externa och interna kontroller. Det är personal som har jobbat länge och följer med särskilda inspektörer för att säkerställa att proven görs på rätt och bra sätt, säger han.
Martin Sarri, Enhetschef Trafikverket Förarprov i Järfälla. Han berättar att Trafikverket försöker nå ut till förstaförare genom sociala kanaler om hur man bäst förbereder sig inför både kunskaps- och förarprovet.
Privat
Samtidigt, poängterar Martin Sarri, är trafiken i Stockholmsområdet utmanande.
– Det kräver mer samspel och kontakt i trafiken då det är betydligt fler bilar i trafiken här än i exempelvis andra delar av landet.
Däremot anser han att trafiken i Järfälla inte skiljer sig särskilt mycket jämfört med till exempel Farsta, Södertälje och Upplands Väsby, där Trafikverket också har förarprov.
– Jag skulle inte säga att vi har ett svårare område, men det kanske händer mer här.
Men behöver man vara rädd för att köra upp i Järfälla?
– Nej, absolut inte. Mina inspektörer är duktiga på att hitta mindre vägar och man får en chans att andas. Men ju bättre förberedd man är desto lättare blir det, säger Martin Sarri.