Varje höst arbetar barn och unga från skolor i Rinkeby och Tensta med Alfred Nobel och med nobelpristagaren i litteratur i synnerhet, där de läser, diskuterar och tolkar personens texter på olika sätt.

Det hela når sin kulmen på Rinkeby bibliotek under Nobelveckan, i det numera klassiska evenemanget "Nobel i Rinkeby och Tensta".

Så också i år, om än i lite mindre skala än vanligt.

Den 9 december hade en förväntansfull publik samlats i biblioteket, för att lyssna till elever som presenterade sina arbeten och ta del av det häfte som skapas varje år, där barnen delar med sig av sina tankar om författarens verk, berättar om sina stadsdelar och om Alfred Nobels liv, bland annat.

Börjat läsa efter arbetet

Under många av åren har litteraturpristagarna själva närvarat vid eventet i Rinkeby. Senast 2019, när Olga Tokarczuk välkomnades av eleverna. I fjol kunde pristagaren Louise Glück inte delta under det då digitala eventet, men efteråt hade hon och klasserna mejlkorrespondens.

Årets litteraturpris tilldelades den tanzaniska författaren Abdulrazak Gurnah, ”För att kompromisslöst och med stor medkänsla ha genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter”, enligt motiveringen.

Eftersom inga pristagare kommer till Stockholm i år blev det ingen traditionell mottagning i år heller, men elevernas arbeten ska nå hans händer på annat sätt.

Arbetet med texterna har dock inte varit mindre betydelsefullt för det, berättar Assad Ali Abukar och Samin Ali, som båda går i nian på Enbacksskolan i Tensta.

– Det har varit så roligt och intressant. Jag har fått upp intresset för läsning och skrivande på ett helt nytt sätt. Jag brukade inte vara speciellt road av litteratur innan och inte läsa så mycket heller, men det här har verkligen förändrat min bild av det, nu läser jag mycket mer, annan litteratur också, berättar Assad, och fortsätter:

– Arbetet har också visat på vilket kraft litteraturen har. Jag har förstått att den verkligen kan påverka människor och synen på världen.

Samin håller med.

– Ja, jag upplever faktiskt att hela klassen blev mer engagerade, det känns som att hans texter berörde många. Fler kom på lektionerna och det var en helt annan slags uppmärksamhet och koncentration.

Tar upp svåra ämnen

Eleverna har både läst utdrag ur författarens roman "Paradiset", och ur han essä "Skrivande och plats".

– Jag tycker att han tar upp svåra ämnen som rasism, flykt och kolonialism på väldigt bra och värdiga sätt. Det har varit väldigt intressant att diskutera och reflektera kring, det har väckt många tankar hos oss alla tror jag, säger Samin.

Tillsammans gick Samin och Assad upp på scenen under mottagningen, för att presentera delar av arbetet.

– Under arbetet kom en av våra lärare kom fram och frågade oss om vi ville vara med och gå upp på scenen, kanske för att vi varit så engagerade. Jag hade scenskräck förut, men vi har övat mycket på att prata inför folk i skolan, så det var faktiskt inga problem. Det var mest bara roligt att få visa upp allt arbete, säger Assad.