Förra sommaren öppnade Tibble gymnasium campus Kista, ett stenkast från Kista galleria. Skolan erbjuder tre linjer; samhälle, ekonomi och natur, och har utvecklat ett arbetssätt där eleverna i stället för att läsa många ämnen samtidigt, läser i block om fyra ämnen per termin.

– Vi har tänkt på vad som är det bästa ur elevsynpunkt. Nu läser eleverna sina ämnen mer intensivt, lektionerna är längre och det blir inte lika spretigt som när man läser nio ämnen samtidigt. Dessutom kan man ämnesintegrera mer. Vi vill att våra elever ska plugga vidare och försöker efterlikna högskolestudier redan nu, säger rektor José Calvo.

I dagsläget har skolan endast elever i årskurs ett, men planen är att ha ett fullständigt gymnasium med tre årskullar om två år.

– Det är en blandning av elever men mest lokala, vilket är jätteroligt, säger José Calvo.

Projektarbete i närområdet

När Mitt i besöker skolan är eleverna i full färd med att arbeta i projektveckor, vilket de gör några gånger om året.

Den här gången har de i olika grupper tittat på lokala företag och politiker, och fördjupat sig i hur dessa lyckats förhålla sig till Agenda 2030 (se faktaruta) och några av de globala målen under pandemin.

– Vi hade bland annat ett digitalt möte med Rinkeby-Kistas stadsdelsförvaltning om vad de gör och gjort för att undvika diskriminering, säger Ella Özkaynak.

Klasskamraten Dexter McKenzie fyller i:

– Jag undersökte äldrevården i stadsdelen och hur man agerade i början av corona, när många avled samtidigt som det var brist på personal. Det har varit väldigt intressant.

"Det var en chock"

Eleverna har under projektet fått besök av artisten Cherrie, som berättade för dem om när hon avslutade ett samarbete med ett företag efter att tidigare anställda och praktikanter på företaget vittnat om att de blivit dåligt behandlade.

– Eftersom vi jobbat mycket med delmål åtta; anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, var det väldigt intressant att få höra hennes perspektiv och varför hon kände att det var viktigt att ta ställning, säger Ella Özkaynak.

Och just arbetsrätten och schyssta villkor är något fler av eleverna fått upp ögonen för.

– Den största insikten för mig i hela det här arbetet kom när min grupp arbetade med gigekonomi, det vill säga snabba, tillfälliga jobb. Det kan vara cykelbud för företag som levererar färdigmat från restauranger hem till folk, till exempel, säger eleven Niko Kaveh.

Hon berättar vidare att hon insett hur många inom just gigekonomin som har usla arbetsvillkor och som jobbar för företag som inte förhåller sig till arbetsrätten.

– Jag kommer aldrig använda mig av sådana tjänster igen, och jag propagerar för mina vänner hela tiden nu om att de inte heller får göra det. Det var en chock när jag fick lära mig om det, men också en värdefull insikt. Det är roligt att vi får lära oss sådant här i skolan redan nu, jag tror verkligen det utvecklar en som individ, säger hon.