Steg för steg växer de fram, bostäderna i Stora Ursvik – stadsdelen som år 2036 väntas husera 14 000 invånare.

Här ska också tvärbanan glida fram en vacker dag. Invigningen har dock flyttats fram i omgångar. Nyligen skrev Mitt i att spårvagnarna kan trafikera Stora Ursvik först 2025, i stället för hösten 2024 som det var tänkt dessförinnan.

Därmed får dagens 9 000 invånare i stadsdelen hålla till godo med buss 504 ett tag till.

En vardagsmorgon strax efter 08.00 kliver Mitt i på bussen i Rissne, för vidare färd mot Stora Ursvik och slutligen Sundbybergs station.

– Det är jättemånga som åker med den, säger en dam som inväntar en annan linje.

Påfyllning vid skolan

Ganska länge ser hennes illavarslande ord ut att förbli just ord. Det finns trots allt sittplatser åt alla.

Men så stannar vi till vid Kymlingeskolan. Här är kön med barn och vuxna lika lång som bussen själv.

Snabbt tjocknar det i mittgången.

Fullsmockat på väg till Hallonbergen. Under turen krånglar vissa resenärers mobilbiljetter, så den stressade busschauffören låter dem gå på utan att blippa.

Fullsmockat på väg till Hallonbergen. Under turen krånglar vissa resenärers mobilbiljetter, så den stressade busschauffören låter dem gå på utan att blippa.

Alexander Kuronen

– Du ser, det är fullt, säger resenären Jenny Christensson.

Hon gillar det inte.

– En linje i Stora Ursvik är ju pinsamt. De vill satsa på området, bygga villor och lägenheter. Tjena, hur ska det gå till?

Många i Stora Ursvik är beroende av kollektivtrafiken. Samtidigt är den undermålig i dag, anser Jenny Christensson: "Här är vi instängda, vi har ingen annan möjlighet. Och så höjer de priset på SL-biljetterna."

Många i Stora Ursvik är beroende av kollektivtrafiken. Samtidigt är den undermålig i dag, anser Jenny Christensson: "Här är vi instängda, vi har ingen annan möjlighet. Och så höjer de priset på SL-biljetterna."

Alexander Kuronen

Själv har hon bott i Stora Ursvik sedan 2017. Hon knegar inne i stan och brukar byta till tunnelbanan i Hallonbergen.

Till skillnad från många andra kan hon välja själv när hon ska resa. Det är värre för hennes dotter.

– När hon ska till skolan händer det att den första bussen är proppfull. Då blir det en stress över att hon inte hinner till skolan i tid. Nästa buss kommer ju för sent.

Förare: "Väldigt jobbigt"

Ossian Franek är också Stora Ursviksbo. Varje morgon är bussen "fulladdad", säger han.

Då går den en gång i kvarten från Rissne. Mellan Ursvik och Hallonbergen är trafiken tätare: cirka var åttonde minut i rusning.

– Det vore bättre om den var mer frekvent, speciellt på morgnarna, tycker Ossian.

Ossian Franek kliver på bussen i Rissne. Vid det laget är den ganska tom, men det ska snart ändras. "Jag har bott här sedan november, den är full varje morgon", säger Ossian.

Ossian Franek kliver på bussen i Rissne. Vid det laget är den ganska tom, men det ska snart ändras. "Jag har bott här sedan november, den är full varje morgon", säger Ossian.

Alexander Kuronen

Han har noterat att passagerartrycket även går ut över förarna.

– Busschaufförerna är stressade och vill ibland inte att man ska blippa SL-kortet. Det känns inte som den bästa lösningen.

I Hallonbergen kliver många av. Det värsta är över, för den här gången.

Mitt i stannar ombord i det relativa lugnet, ända till ändhållplatsen. På väg ut frågar vi föraren hur det är att köra 504:an i rusning.

– Jo, tackar som frågar. Det är väldigt jobbigt, det är så mycket folk.

Sedan bär det av igen.