Först på tur är Mörbyvägen, som i dag helt saknar cykelbanor. Mellan Allévägen i centrum, över krönet och ned till Teknikvägen ska kommunen lägga en dubbelriktad bana.

– Man vill koppla ihop centrum med Teknikvägen, säger Johan Carselind, chef för kommunens gatu- och parkavdelning. Den kommer igång till våren.

Möjligen kan det bli knepigt att få plats med en drygt tre meter bred cykelbana. Johan Carselind tror att det kan bli aktuellt att nagga av både körbanan som vägkanten. Ner mot Allévägen och torget ska cyklarna få företräde

– Det blir som ett gångfartområde med med cyklar.

Samma standard som Täby

I vår är det också dags att förbättra cykelbanan i en första etapp längs Stockholmsvägen för att få samma standard som på Täbysidan. Utbyggnaden görs från Lovisedalsskolan till kommungränsen.

 – Vi kommer att bredda där det behövs, se över det som skymmer sikten och göra bättre gångpassager.

Det blir en dubbelriktad bana för både cyklister och gående med 4,3 meters bredd varav 2,5 meter för cyklarna och 1,8 för den som går. 

– När så många cyklar fort vill man ha det lite bredare. Och det har blivit populärt med stora cykelkärror, säger Johan Carselind. 

Även det nya bostadsområdet Kristineberg ska få cykelbanor till Hagaskolan och till centrum. Men den planeringen ligger längre fram i tiden.

Tunnel vid returparken

– Säg att vi kommer igång med förstudier nästa år. Från Kristineberg kan ligga längre fram. Vi tittar även på en tunnel från Angarnvägen uppe vid returparken. Men det ligger långt fram. 

För när kommunen bygger cykelbana gör man det lite i taget. Vid Teknikvägen i höjd med Mörbyvägen är det fin dubbelsidig gång- och cykelbana på bägge sidor ner mot Banvägen men bara på ena sidan mot Rosendalsskolan.

– Vi kommer säkert att åtgärda det i framtiden. Vi ser över hela cykelnätet men det är markintrång, budget och resurser som ska klicka. Det tar några år, men det blir några etapper varje år i kommunen.

Magnus McPheat, ordförande för Cykelfrämjandet i Storstockholm.

Magnus McPheat, ordförande för Cykelfrämjandet i Storstockholm.

Privat

Därför dröjer det länge innan kommunen får ett sammanhållet cykelnät.

– Det är inte bra, säger Magnus McPheat, ordförande för Cykelfrämjandet i Storstockholm. Vallentuna ligger inte så högt upp i våra mätningar, men jag tror samtidigt inte att de är sämre än jämförbara kommuner i regionen. Och om man inte ska pendla finns de härliga vägarna på landsbygden som är fantastiska att cykla på.