När man kommer till Karlandaplan förstår man varför. Det är en grå och steril gränd mellan Läkarhuset och Ica Kvantums parkeringshus, som leder fram till en tom gatstensbelagd gård. En trappa leder upp till Farstagången, där det är liv och rörelse. Men här nere händer inte mycket.

– Första gången jag var här tänkte jag: Vad är det här för bakgata? Det kändes nästan obehagligt. Ingen plats där man vill sätta sig och ta en fika direkt, säger Eva Norell från Dalarö på väg till läkaren.

Karlandaplan ska få ett lyft.

Karlandaplan ska få ett lyft.

Mattias Kamgren

Det är trafiknämnden som vill göra torg och centrala stråk mer levande i stadens så kallade fokusområden. Farsta är ett av dem, tillsammans med Järva, Skärholmen och Vantör.

Nu finns ett inriktningsbeslut om satsningar för 50 miljoner kronor. Bland annat ska de gå till att tydliggöra att Karlandaplan faktiskt är en av entréerna till Farsta centrum. Platsen ska ”aktiveras” med hjälp av sittplatser, planteringar och ytor med lekfulla inslag.

– Arbetet är i ett utredningsskede. Vi planerar för byggstart 2026, säger Kristofer Stjernqvist, verksamhetssamordnare på trafikkontoret.

Kostnaden beräknas till 5-10 miljoner kronor.

Fler sittplatser på gågatan

Om Karlandaplan är en bakgata är Hökarängsplan dess motsats. Gågatan, kantad av centrumbutiker, sägs vara Sveriges äldsta. På husfasaderna sitter neonskyltar som sprider mys och 50-talsvibbar under mörka timmar.

Samtidigt kan det vara ödsligt ibland i det lilla centrumet.

– Jag går sällan här, bara när jag ska till vårdcentralen. Det ser allmänt tråkigt ut. Fasaderna skulle behöva ett lyft, de ser förfallna ut, säger Eva Baggi, Hökarängsbo sedan mer än 50 år.

Eva Baggi tycker att gågatan behöver ett lyft.

Eva Baggi tycker att gågatan behöver ett lyft.

MattiasKamgren

Även här ska det satsas på fler sittplatser och bord, liksom planteringar och ny belysning. Nivåskillnader ska jämnas ut för att underlätta för rörelsehindrade.

Liksom på torget intill, där upprustning pågår sedan tidigare, ska konstnären Eva Fornåå bidra med ”lekfulla tillägg”.

– Sittplatser tror jag verkligen på, säger Eva Baggi när Mitt i berättar vad som planeras.

Saknar cykelställ

Johan Nordlind bor med porten mot gågatan och gillar också tanken med sittplatser – om de inte blockerar framkomligheten. Annars lyfter han fram något annat:

– Cykelställ är något jag saknar. De kanske inte gör platsen trevligare men det behövs fler, säger han.

Planerna för Hökarängsplan ska presenteras för allmänheten på Hökarängens dag 31 maj, uppger trafikkontoret. Även gågatans baksida med vändplanen på Sirapsvägen ingår i projektet.

Johan Nordlind bor vid Hökarängsplan och saknar cykelställ.

Johan Nordlind bor vid Hökarängsplan och saknar cykelställ.

Mattias Kamgren