– Vi prioriterar att ploga banan för vi ser hur mycket det ger. Och vi får väldigt mycket tillbaka, det är verkligen uppskattat, säger Adam Lindblom, enhetschef på drift- och anläggning.

– Ja, när vi kör över isen i ishallen så står inte folk och jublar direkt, men här är de tacksamma och glada. Var och varannan vinkar och hejar åt oss ute på isen, säger Stefan Hagberg.

Tung snö

Det är torsdag förmiddag och samling i garaget på Norrvikens IP. Gängets veteran, Anders Dahl som har plogat på Norrviken varje år sedan 2002, konstaterar att det blir svårjobbat i dag eftersom snön som har fallit under natten är rejält tung.

Stefan Hagberg, Anders Dahl, Sebastian Hellqvist och Rikard Roos.

Stefan Hagberg, Anders Dahl, Sebastian Hellqvist och Rikard Roos.

Mikael Andersson

– Det är många faktorer som spelar in. Isens tjocklek till exempel, säger han.

Är det inte otäckt ibland?

– Jo. Man måste vara lite rädd. I dag är isen tjock, cirka 20 centimeter, men det varierar ändå. Borta vid Jästbolaget är den bara 9 centimeter.

Anders Dahl berättar att han så sent som två dagar tidigare fick dra upp en skridskoåkare som gått igenom isen.

– Vi skulle köra 5-kilometersslingan och jag skulle mäta isens tjocklek. Jag behövde pissa och ställde mig bakom fordonet när jag såg att en man närmade sig. Plötsligt såg jag bara lite av honom. Jag trodde att han hade satt sig ner, men jag åkte ditåt för att kolla upp det och det var tur. Jag kastade linan till honom och fick till ett juste kast, men det tog ändå flera minuter innan jag fick upp honom. Han var extremt nedkyld och helt chockad, berättar Anders Dahl.

Facklornas kväll

Förberedelserna i garaget är klara och Anders Dahl och Rikard Roos kör ut på isen, alldeles intill sjösportcentret som håller på att byggas nära fotbollshallen.

"Många undrar varför vi inte plogar ännu mer, men det är komplext med många säkerhetsfaktorer att ta hänsyn till", säger Anders Dahl.

"Många undrar varför vi inte plogar ännu mer, men det är komplext med många säkerhetsfaktorer att ta hänsyn till", säger Anders Dahl.

Mikael Andersson

Häromdagen plogade de 14 kilometer, ända upp till Väsby, men i dag blir det en lite kortare slinga. Den bör dock bli hyfsat bred för under aftonen är det dags för Facklornas kväll då uppemot 700 skridskoåkare väntas äntra isen.

– Ett varv tar en halvtimme och vi får nog köra fyra varv i dag. Då blir banan 12–15 meter bred, säger Anders Dahl.

Facklornas kväll på Norrviken, februari 2023.

Facklornas kväll på Norrviken, februari 2023.

Kent Almqvist

Än värre är det om isen är knagglig och dålig. Då måste den hyvlats först.

– Det går långsammare, och sedan måste den plogas igen efteråt.

Anders Dahl borrar för att kolla isens tjocklek. "Vi vill inte gå ut med exakt hur tjock den är. Många frågor oss om isen är säker, men det vill vi inte säga. Det måste vara eget ansvar som gäller", säger han.

Anders Dahl borrar för att kolla isens tjocklek. "Vi vill inte gå ut med exakt hur tjock den är. Många frågor oss om isen är säker, men det vill vi inte säga. Det måste vara eget ansvar som gäller", säger han.

Mikael Andersson

Plogade på julafton

Engagemanget kring sjöisbanan är stort, inte minst på Facebook där diskussionerna går varma. Många tycker att banan borde plogas ännu oftare, men det är ändå tacksamhet som dominerar från skridskoentusiasterna.

– Killarna brinner för det här. I fjol åkte de till och med ut på julafton och plogade. Och för kommunen är det väl investerade pengar. Det är så många som åker, tänk vad det gör för folkhälsan, säger Adam Lindblom.