– Det är alldeles för många unga som saknar en fritidsaktivitet, som inte gör någonting, säger Alexandra Krook, grundare av den ideella föreningen Sparks Generation.
Före pandemin var det så för mer än var tredje ungdom, enligt SCB.
I den tjänst som Sparks har utvecklat ingår en app som riktar sig till 10–17-åringar. Den presenterar en rad gratisaktiviteter arrangerade av såväl staden som föreningslivet.
Tvåa på bollen
Först ut att anamma Sparks var Upplands-Bro. I dag har över 45 procent av kommunens ungdomar tillgång till tjänsten.
Sundbyberg är den andra kommunen som ingår samarbete med föreningen. Projektet har sjösatts lagom till sportlovet.
Hur märks det i appen?
– Det är en fantastisk uppslutning från flera olika aktörer. Allting är gratis, det är en blandning av sport, konst och musikskapande. Det kommer att finnas något för alla, säger Alexandra Krook.
Tiktok och Snapchat
Men Sparks jobbar inte bara med den egna digitala plattformen. För att tränga genom mediebruset använder man sig även av Tiktok och Snapchat.
Föreningen har även värvat så kallade ungdomsambassadörer. Genom bland annat sociala medier och besök på skolor ska dessa personer inspirera stadens unga till att aktivera sig.
– Det behövs speciallösningar om man ska nå unga i dag, säger Alexandra Krook.