Han har tidigare utvecklat varumärken för HM och klocktillverkaren Daniel Wellington. Nu är Nackabon David Wendel Thoms Gustavsbergs porslinsfabriks största ägare genom sitt investmentbolag Oryx AB. 

Varför väljer du att gå in som delägare i porslinsfabriken?

– Det är ett otroligt starkt varumärke som funnits i 200 år, som nästan alla svenskar känner till, med en kvalitet som talar för sig själv. Gustavsbergs porslin håller i generationer och har ett högt andrahandsvärde, så det kan bli hur stort som helst, om man gör det här på rätt sätt. 

"De nya espressokopparna är geniala, och jättefina" säger nya storägaren i Gustavsbergs porslinsfabrik, David Wendel Thoms, genom sitt bolag Oryx AB. Här med porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin.

"De nya espressokopparna är geniala, och jättefina" säger nya storägaren i Gustavsbergs porslinsfabrik, David Wendel Thoms, genom sitt bolag Oryx AB. Här med porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin.

Martin Svensson

Porslin i världsklass

De flesta andra kända märken i branschen har lagt sin tillverkning utomlands, förklarar Oskar Juhlin, vd och delägare i Gustavsbergs porslinsfabrik.

Men här utförs hantverket inne i fabriken i Gustavsbergs hamn – en kopp gjord i benporslin går igenom 13 olika steg i tillverkningsprocessen och allt görs förhand – och är själva kärnan och det unika med företaget. Det behöver spridas till världen, menar David Wendel Thoms. Han tycker att det är konstigt att det inte redan sälj på välkända varuhus.

– Gustavsbergs porslin hör hemma på Harrods och andra liknande varuhus i samma klass. Det tillhör toppskiktet i världen, men för få känner till det. 

Slog tallriken i bordet

David Wendel Thoms berättar om första gången han fick en rundvandring i fabriken – och det som hände sedan.

– Då tar Oskar en av tallrikarna och slår den rakt ner i bordet för att visa hur hårt och hållbart det här porslinet är. Jag trodde inte mina ögon, skrattar han. 

Vad kan du tillföra?

– Min specialkompetens är att få varumärken att växa, i nya områden och utomlands, långsiktigt. Vilka länder vill vi gå in i och hur gör man?

Vad kan du om porslin?

– Inget egentligen, men det behövs inte för det kan Oskar och hans medarbetare allt om. 

David Wendel Thoms, ny storägare i Gustavsbergs porslinsfabrik via sitt bolag Oryx AB, vid en av "stationerna" i fabriken där ett av många moment utförs innan det blir en färdig form.

David Wendel Thoms, ny storägare i Gustavsbergs porslinsfabrik via sitt bolag Oryx AB, vid en av "stationerna" i fabriken där ett av många moment utförs innan det blir en färdig form.

Martin Svensson

För Gustavsbergs porslinsfabrik är det här en ny fas, säger Oskar Juhlin. Han och kompanjonen Olle Larsson har ägt och drivit fabriken i fem år, och Oskars mamma Siv Juhlin jobbade i fabriken och räddade den från att läggas ner i början på 90-talet. 

Finns inte risk att ni tappar kontrollen över verksamheten nu?

– Det är det många som är oroade över, men jag fortsätter som vd och har nu ett riktigt bra team runt mig som delar mitt fokus – att fabriken och benporslinstillverkningen skall vara kvar i Gustavsberg. 

Målet: Ökad försäljning

Den fysiska satsningen är redan gjord i och med flytten till nya lokaler hösten 2023, nu handlar det om att sprida märket ännu mer. 

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin visar David Wendel Thoms, ny storägare i fabriken via sitt bolag Oryx AB, krukorna de tillverkar åt Millesgården. Även kallade Milleskrukor.

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin visar David Wendel Thoms, ny storägare i fabriken via sitt bolag Oryx AB, krukorna de tillverkar åt Millesgården. Även kallade Milleskrukor.

Martin Svensson

Målet på sikt är att det ska leda till ökad försäljning och produktion av Gustavsbergs porslin. Det i sin tur att de skulle kunna anställa fler, enligt Oskar Juhlin.

– Vi har kapacitet att tillverka 150 000 delar per år i våra nya lokaler, det är nästan tre gånger mer än i dag, säger han. 

Porslinsfabriken hade överlevt utan de nya investerarna, men hade inte kunnat utvecklas, enligt Oskar Juhlin.

– Vi har letat i två år efter den bästa samarbetspartnern och det här är den bästa vägen framåt. Vi tog över en sargad verksamhet och har fått det på fötter, men har inte riktigt lyckats sprida varumärket som vi vill. Det hoppas vi få hjälp med nu.

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin visar David Wendel Thoms, ny storägare i fabriken via sitt bolag Oryx AB, krukorna de tillverkar åt Millesgården. Även kallade Milleskrukor.

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin visar David Wendel Thoms, ny storägare i fabriken via sitt bolag Oryx AB, krukorna de tillverkar åt Millesgården. Även kallade Milleskrukor.

Martin Svensson

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin med klassiska Stig Lindberg-koppar. Fabriken fyller 200 år i år och det kommer att firas med startskott 31 mars, berättar han.

Porslinsfabrikens vd Oskar Juhlin med klassiska Stig Lindberg-koppar. Fabriken fyller 200 år i år och det kommer att firas med startskott 31 mars, berättar han.

Martin Svensson

Gustavsbergs porslinsfabrik ska synas mer

Modernt, mer lättjobbat och mer synligt för allmänheten. Det är målet när Gustavsbergs porslinsfabrik flyttar till sina nya lokaler efter sommaren.

De har funnits i samma lokaler sedan det sågtandade fabrikshuset i Gustavsbergs hamn byggdes 1937. Men nu är det dags, för Gustavsbergs hushållsporslinsfabrik, som tillverkar tallrikar, koppar och fat med den klassiska Gustafsbergsstämpeln på, att få flytta till nytt och fräscht.

I september går flyttlasset – men bara till en nyrenoverad lokal vägg i vägg, i samma hus, berättar Oskar Juhlin, vd för Gustavsbergs porslinsfabrik.

– Vi kommer att ha ungefär lika stor yta, men den nya lokalen blir helt kvadratisk och betydligt mer lättjobbad. Hela tillverkningsprocessen kommer att gå fortare och enklare, säger han.

Glasvägg för besökare

Gamla trotjänare som gjort sitt slängs ut, medan de viktigaste maskinerna behålls. Bland annat byts några gamla ugnar från 1960-talet ut mot nya. En bonus blir också nytt tak med isolerat glas som kommer att hålla en mer jämn inomhustemperatur, ny belysning och ventilation, enligt Oskar Juhlin.

Något som blir helt nytt är att det byggs en glasvägg på ett ställe där allmänheten kan stå och titta på produktionen.

– Det är något som är efterfrågat och det ordnar vi nu. Vi gör fabriken och hela tillverkningen mer öppen och tillgänglig på det här viset.

Fabriksbutiken flyttar också, med ny ingång runt hörnet, mot Chamottevägen.

– Där tänkte vi skapa någon form av torg framför entrén, så att det känns mer trevligt och välkomnande. Det blir jättebra.

Vad som kommer att hända med fabrikens gamla lokaler är inte klart än.

https://www.mitti.se/nyheter/gustavsbergs-porslinsfabrik-redo-for-framtiden/repujz!o0WyDhXdrOlzwLv4E1CzA/

https://www.mitti.se/nyheter/lisa-larson-skapar-fortfarande-nytt/reptjh!Efunko6bG4oTGxl6cjAZVQ/

Gustavsbergs porslinsfabrik

Startade 1825 i Gustavsbergs hamn för att tillverka ”alla sorts porcellainer”.

1870 började kända kaffeservisen Blå Blom att tillverkas.

Konstnärliga ledare genom åren har varit Gunnar Wennerberg från 1895, Wilhelm Kåge från 1917 och Stig Lindberg från 1949.

Fabriken har haft olika ägare men sedan 2019 ägs den av Framtidens porslin AB.

Stämpeln Gustafsberg från 1839, liksom rättigheterna till Stig Lindbergs dekorer, ägs av Gustavsbergs porslinsmuseum. Den egna fabriksbutiken med andrasortering finns i samma hus.

Källa: Gustavsbergs porslinsfabrik

Gustavsbergs porslinsfabrik redo för framtiden

Efter en period av ekonomiskt trassel kan Gustavsbergs porslinsfabrik nu blicka framåt. Nya konstnärer är på ingång och de har mer uppdrag än de hinner med.

Att besöka Gustavsbergs porslinsfabrik är lite som att kastas 200 år tillbaka i tiden. På ett ställe skärs leran i exakt lika stora bitar för att pressas till tallrikar, på ett annat trycks Gustavsbergsstämpeln på rätt plats och vid en tredje station fästs de klassiska Stig Lindbergmönstren på kopparna med millimeterprecision.

– Det får inte komma in luft eller fukt under, då spricker dekoren i ugnen, förklarar Christine Ferreira dos Santos, som jobbar i fabriken.

18 personer jobbar vid olika stationer för att göra sin del i en lång produktionskedja, allt för hand.

– Det måste sitta i händerna. Man måste känna när det blir rätt eller fel, på varje produkt. Få vet hur mycket jobb det är att göra en enda kopp, säger Oskar Juhlin, vd på Gustavsbergs porslinsfabrik.

Växtvärk

Idag är Gustavsberg den enda fabriken i Europa, utöver England, som fortfarande tillverkar porslin på det här sättet, för hand, med den speciella, vita leran som blir benporslin.

– Benporslinet är väldigt hållfast och lite vitare i färgen, säger Oskar Juhlin och visar pallarna med den vita leran som levererats direkt från Stoke on Trent i England.

Efter att ha lämnat några år av ekonomiskt trassel bakom sig är fabriken redo för framtiden. Ny hyresvärd, relativt ny vd, en beställningskurva som går rakt upp och nya konstnärer att samarbeta med. Allt finns på plats.

– Det känns jättebra! Vi får in mer ordrar än vi hinner producera just nu, så vi har nästan lite växtvärk.

Mest efterfrågat hos återförsäljare och kunder är de klassiska dekorerna av framförallt Stig Lindberg. Fabriken får också uppdrag från företag som vill ha en egen, unik servis med Gustavsbergsstämpeln på.

Minska ytorna

Det sågtandade huset i Gustavsbergs hamn är lite av hjärtat i hamnen, och i Gustavsberg. Första koppen tillverkades i Gustavsberg 1825, och sedan dess har det fortsatt, i två sekel, utan avbrott. Nuvarande byggnad stod klar 1937 och fortfarande tillverkas tallrikar, skålar, koppar och fat.

Nu för ledningen en dialog med Landia AB, som köpte fabriksbyggnaden från kommunen tidigare i år, om att minska ned ytan och försöka använda lokalerna mer effektivt. De ska också jobba för att trimma produktionen, försöka få bort spilltid och onödiga moment, men med samma personal.

– Vi kommer aldrig vilja automatisera tillverkningen, och det går inte heller. Varje sak som görs här är unik och har en liten variation eftersom det görs förhand, så det skulle aldrig funka i en maskin, säger Oskar Juhlin och tar ett exempel där en person sitter och drar en linje för hand längs kanten på varje tallrik.

– Den linjen skulle hamna lite hursomhelst och på sidan om den hade gjorts av en maskin, säger han.

Men trots att fabriken har funnits i 200 år och trots att den ligger mitt i hamnen är det få som vet vad de som jobbar här faktiskt gör.

– Det vill vi ändra på, vi vill bli synligare och bygga vårt starka varumärke ännu mer. Folk måste veta att det som byggde orten finns kvar och att vi gör något riktigt världsunikt i Gustavsberg.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-200-ar-gustavsbergs-porslinsfabrik-nara-graven/lmsdj!6019325/

https://www.mitti.se/nyheter/lisa-larson-skapar-fortfarande-nytt/reptjh!Efunko6bG4oTGxl6cjAZVQ/

Så här görs en kopp

Det är totalt 30 olika arbetsmoment för att göra en kopp. Mycket är samma som för 200 år sedan, en del verktyg har bytts ut och förbättrats med tiden.

Fabriken har fem ugnar och det går åt 50 ton lera för att göra cirka 70 000 porslinsdelar varje år.

Varje produkt formas, putsas, torkas, bränns flera gånger, stämplas och glaseras, bland annat. Klassiska dekorer tillverkas sida vid sida med nya som tas fram av formgivare.

Mycket av porslinet exporteras till Japan. Man tillverkar även vissa saker i stengods.

I år har de startat samarbeten med kända konstnärer, bland annat Jesper Waldersten och Marie-Louise Ekman, som fått designa egna dekortryck i en begränsad upplaga. Närmast på gång är tyska fotografen Ellen von Unwhert.

Gustavsbergs porslinsfabrik

Startade 1825 i Gustavsbergs hamn för att tillverka ”alla sorts porcellainer”.

1870 började kända kaffeservisen Blå Blom att tillverkas.

Konstnärliga ledare genom åren har varit Gunnar Wennerberg från 1895, Wilhelm Kåge från 1917 och Stig Lindberg från 1949.

Fabriken har haft olika ägare men sedan 2019 ägs den av Framtidens porslin AB.

Stämpeln Gustafsberg från 1839, liksom rättigheterna till Stig Lindbergs dekorer, ägs av Gustavsbergs porslinsmuseum, som får en viss procent av intäkterna. Den egna fabriksbutiken med andrasortering finns i samma hus.

Källa: Gustavsbergs porslinsfabrik