KAPTEN. M/s Sylvia har varit livsfarligt ute. Nu har hon en trygg hamn hos på Strandvägen hos skepparen Elias Nilsson, som tidigare körde pendelbåten Emelie. Foto: Claudio Britos

Han bytte dieseln mot Tesla – i båt från Dagen D

Hon går samma rutt som regalskeppet Vasa, men på Teslabatterier. M/s Sylvia har gjort en resa, från Normandie till Strandvägen.

  • Publicerad 19:57, 23 mar 2021

Det här är vägen in i framtiden

Det är snö i luften och blåser nästan kuling när vi går ombord på m/s Sylvia, där hon ligger vid kajplats 19 på Strandvägen.

Hon har varit med om värre. Den 6 juni 1944 var Sylvia ett av de allierade truppernas landstigningsfartyg i Normandie, början till slutet på andra världskriget.

Hon gick dock inte i pension efter det, utan har tuffat runt som sightseingbåt de senaste decennierna.

Samma rutt som Vasa

Sedan 2019 går hon med turister i Vasas kölvatten, på guidade turer förbi varvet till slottet Tre Kronor, över vrakplatsen utanför Beckholmen och förstås förbi Vasamuséet.

– Jag fick idén när min då sexårige son blev helt fascinerad av Vasa, och ville åka precis där Vasa gått, säger Elias Nilsson, skeppare som driver rederiet Eco Sightseeing.

Han var vid den tiden kapten på Emelie, pendelbåten mellan Hammarby sjöstad och Nybroplan.

M/s Sylvia fanns då i Ulricehamn, och efter många turer kom hon till Stockholm.

Från diesel till el

Fartyget byggdes i England 1943, ett stålskrov med en Perkins dieselmotor, lika stor som den bardisk som nu finns i dess ställe.

En landstigningsbåt kan inte vara djupgående, så motorn fick inte plats under däck.

Där finns idag en liten elmotor, och flera meter Teslabatterier på ömse sidor.

– När pandemin kom fick vi lägga ner allt. Då passade vi på att elkonvertera henne, säger Elias Nilsson.

Batterierna kommer från Teslabilar.

– Teslabatterierna har bäst hållbarhet. De här är bara ett par år gamla.

Dyrt vara miljövänlig

Elkonverteringen har kostat tre miljoner kronor. En stor investering, och frågan är om den kommer att löna sig. Elias Nilsson berättar att inom sjöfarten är dieseln kraftigt subventionerad, medan elen inte har några subventioner.

– Det är dyrare att köra på el idag, så det finns inga ekonomiska incitament att elkonvertera, säger han.

Han tycker det är konstigt att gamla dieselmotorer utan katalysatorer fortfarande kan få gå i trafik i Stockholm och förstöra miljön.

Annat bränsle

Men det kan vara ändring på gång. Många fartyg inom SL-trafiken faller snart för åldersstrecket, och regionen tittar nu på alternativa drivmedel när nya båtar ska köpas in.

https://www.mitti.se/nyheter/skargardstrafiken-kan-ga-pa-el-och-vatgas/repubs!H8viHU69MKIcz0VYmcu1vQ/

Elias Nilsson menar att man inte alltid behöver köpa nytt. Han förespråkar en cirkulär ekonomi, där allt tas tillvara.

– Den här båten är ett bra exempel. Den är från andra världskriget! Men har tagits omhand, plåtar har bytts, den har fått en ny motor. Det här är vägen in i framtiden, säger han.

Osäkert läge

Just nu ser dock framtiden osäker ut. Blir det någon sightseingsäsong i år, eller lägger pandemin locket på även denna sommar?

– Vi hoppas kunna gå igång i maj.

I maj skulle också m/s Sylvia börja gå som pendelbåt mellan Fisksätra och Nybrokajen, via Skurusundet, i samarbete med ett byggbolag och ett boendenätverk i Tollare.

– Det är ett försök med en avgång på morgonen och en tillbaka på kvällen, för dem som jobbar i stan. Men kanske får vi skjuta på det till i höst.

UNDER DURKEN. Här ryms den lilla elmotorn, och flera meter Teslabatterier. Foto: Claudio Britos

Största landstigningen

Den 6 juni 1944, Dagen D, landsteg de allierade trupperna i Normandie.

Landstigningen inleddes klockan 06.30.

Kodnamnet var Operation Neptune.

Det är den störst amfibiska invasionen i världshistorien, med över 160 000 soldater.

Över 5 000 fartyg var inblandade.

Visa merVisa mindre

Batterierna räcker i 14 timmar

Batterierna i m/s Sylvia kommer från Tesla model S.

Bilarna har av olika skäl tagits ur trafik, de kan till exempel vara krockade.

Batterierna har däremot fortfarande god kapacitet.

Batteriernas celler, totalt 190 kWh, driver en 85 kW elmotor.

Cellerna inryms i vatten- och gastäta behållare under båtens bänkstolar.

Kapaciteten möjliggör upp till 14 timmars gång mellan laddningarna.

Källa: Eco Sightseeing

Visa merVisa mindre

CELLER. Fullt laddade klarar batterierna 14 timmars gång. Foto: Eco Sightseeing