I slutet av januari togs sex nya fordon i bruk. Det handlar om en pistmaskin, en hjullastare, två snöskotrar, en fyrhjuling och en skåpbil. För att ladda fordonen har man också köpt in en laddningsanläggning och tecknat ett nytt avtal som ger el från hundra procent förnybara energikällor.

Exempel för övriga världen

Alpin- och turismföretaget känner inte till någon annan anläggning i världen som drivs fossilfritt. Målet är att deras andra skidanläggningar också ska drivas med fossilfri energi.

– Kunskap och erfarenhet från det här pilotprojektet kommer ha stor betydelse inte bara för oss som bolag, utan också för hela branschen utifrån ett internationellt perspektiv, säger Stefan Sjöstrand, vd på Skistar, på företagets hemsida.

Skistars vd och koncernchef Stefan Sjöstrand i samtal med tidigare idrottsborgarrådet Karin Ernlund (C). Då inför sommarsatsningen i backen. Företaget ser Hammarbybacken som en testplats i sin destinationsutveckling.

Skistars vd och koncernchef Stefan Sjöstrand i samtal med tidigare idrottsborgarrådet Karin Ernlund (C). Då inför sommarsatsningen i backen. Företaget ser Hammarbybacken som en testplats i sin destinationsutveckling.

Anders Björklund

Volvokoncernen som levererat hjullastaren och laddningsanläggningen ser också med intresse på Hammarbybacken.

Volvokoncernen som levererat hjullastaren och laddningsanläggningen ser också med intresse på Hammarbybacken.

Skistar

Pilotprojektet syftar till att få reda på vilka utmaningar drift med elfordon skulle kunna innebära.

Vad mer konkret är utmaningarna med elektrifierade fordon?

"Det är en helt annan tankegång för destinationsutvecklingen. Det handlar om hur och var vi ska ladda och hur vi ska klara av räckvidden för fordonen liksom hur vi schemalägger tiden för våra medarbetare där laddningen inkluderas. Det innebär en beteendeförändring hos oss och våra anställda" skriver företagets hållbarhetschef Fanny Sjödin i ett mejl till Mitt i.