Miljözon 3 omfattar 20 kvarter i innerstan från vilka bensin- och dieselfordon förbjuds i slutet av året. Det ska leda till bättre luft, mer gångtrafik och mindre buller, enligt staden.

I Stockholm är det förbjudet att köra tunga lastbilar på kvällar och nätter på grund av att det bullrar för mycket. Men nu lyfter staden förbudet mot nattliga leveranser.

– Miljözonen innebär att området bara får trafikeras av tystare fordon. Därför har vi beslutat att tillåta leveranser dygnet runt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Tomma lastbilar

Lastbilar som väger mer än 3,5 ton kommer alltså att få lämna leveranser även mellan 22 och 06. Förhoppningen är att det ska minska trängseln i trafiken.

– På natten är gatorna tommare, vilket betyder att företag kan leverera dubbelt så mycket på samma tid. När fler använder gatorna på natten minskar också trängseln under dagen, när trafiken är som mest intensiv. Resultatet blir att vägarna används mer effektivt.

Stora logistikföretag som Postnord, DHL och Bring har uppgett att de välkomnar miljözonen och att de har tillräckligt med nya bilar och lastbilar som drivs på el eller biogas.

Staden hoppas också att företag ska bli bättre på att samarbeta kring leveranser i området och packa dem bättre.

– Vi har sett att många leveransfordon bara använder en del av sitt lastutrymme. Det är väldigt mycket luft som fraktas runt. Miljözonen uppmuntrar en mer effektiv användning av stadens gator, där företag börjar samlasta och där vissa leveranser kan ske med lådcykel.

Miljözonen får grönt ljus: ”Först i världen”

EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon. Från och med årsskiftet är renodlade bensin- och dieselbilar inte längre välkomna i en del av city.

Stockholms stad har beslutat att införa miljözon klass 3 i ett område i city. EU-kommissionen inledde en granskning i januari 2024 för att säkerställa att detta inte strider mot den fria rörligheten inom unionen.

Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Från och med 31 december blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

20 kvarter i city

Stockholms nya miljözon är en del stadens långsiktiga arbete för en stad utan avgaser.

Redan 2021 fastställde staden att innerstaden ska vara utsläppsfri senast 2030. I dag stöder en blocköverskridande majoritet av partierna i Stockholm detta mål.

Den nya miljözonen i Stockholm omfattar till att börja med 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.

Man kommer fortfarande att kunna köra bensinbilar på dessa gator, men inte innanför dem. Planen är att utöka miljözonen i en andra etapp, som planeras att beslutas under första halvan av 2025.

"Avskräckande exempel"

Moderaterna i stadshuset är kritiska till miljözonen. Det riskerar bli ett dråpslag för hela innerstaden, menar Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.

– Vi är oroade över att S-styrets långtgående miljözon blir ett avskräckande exempel på hur man effektivt tar död på en stadskärna snarare än en förebild för hållbar omställning, säger han och fortsätter:

– I stället för att införa långtgående förbud måste förutsättningar för att faktiskt göra rätt finnas, exempelvis genom väl utbyggd laddinfrastruktur, mer kollektivtrafik och en östlig förbindelse som leder om trafiken.

Lars Strömgren (MP) avfärdar Fjellners synpunkt som verklighetsfrånvänd.

– Christofer Fjellner fortsätter att hävda att avgaser, buller och enorma parkeringar är garanten för ett levande Stockholm. Stockholmarna förtjänar en innerstad med friskare luft och mer plats för cykling och promenader, gröna alléer och sorl från uteserveringar.

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Källa: Stockholms stad

 Miljözonen blir av.

Miljözonen blir av.

Klara B Orreteg/Mostphotos

Hårda miljözonen får grönt ljus – bensinbilar portas i innerstan

EU godkänner miljözon klass 3 ✔ Då börjar den gälla: "Stockholm blir först i världen” ✔ 20 kvarter ✔ Kritik: "Tar död på en stadskärna"

Drygt hälften ger tumme upp till miljözon i city

Drygt hälften av Stockholmarna är positiva till det kommande förbudet av bensin- och dieselbilar i city. Särskilt män över 50 och innerstadsbor tror att de kommer påverkas.

Staden har frågat stockholmare om vad de tycker om införandet av miljözon 3, som innebär att bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon om ett år får köra innanför Kungsgatan, Birger Jarls­gatan, Hamngatan och Sveavägen.

55 procent av de tillfrågade tror att zonen kommer att påverka dem positivt, medan 24 procent tror att de blir negativt påverkade.

Främst unga tror att luften kommer att bli renare och att det blir mindre trafik och buller. De tror även att det kommer att bli lättare för gående och cyklister.

– Jag tycker att det är skitbra. Allt som gynnar miljön. Jag går i skolan här och det är mycket bilar och buller. De flesta går med bullerreducerande hörlurar, varför då liksom? Minskar trafiken skulle man kanske inte behöva ha det, säger Ylva Freij.

Särskilt män

Framför allt män över 50 tror att de kommer påverkas negativt av miljözonen.

60 procent av 50-plussarna som svarat på hur de tror sig påverkas förväntar sig också renare luft och mindre buller, medan 40 procent tror att de tvingas ta omvägar förbi miljözonen och att det blir svårare för dem att ta sig till City och Gamla stan. Dessutom vore det dyrt att ställa om till en bil som godkänns inom zonen.

Fler män än kvinnor tror att de kommer att påverkas mycket negativt.

– Jag köpte nyligen en hybrid som jag inte tror kommer att vara godkänd, så det är väl surt om man måste köpa en ny bil för att ta sig hem. I grunden är det ju bra med mindre trafik och avgaser, jag förstår varför de gör det. Men det är inget jag längtar efter. Man får väl krångla sig ut en annan väg, bor man här använder man väl bilen mest på helgen, säger Henrik Petersson.

Ny mark

EU-kommissionen ska utreda om miljözonen bryter mot den fria rörligheten. Enligt staden kommer det inte att påverka införandet till nyår.

– Det är bra om det blir bättre luft, man tänker inte på den eller bullret förrän det blir bättre. Jag åker nästan alltid kollektivt, det händer att jag tar min bensinbil i något ärende men det får jag lösa. Alla vill ha förändring men ingen vill förändras, säger Joakim Muschött.

Staden har bedömt att köerna i City och på Centralbron och Klarastrandsleden kommer att öka i rusningstrafik i och med miljözonen. Men trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) menar att den snarare lämnar plats åt den trafik och verksamheter som faktiskt håller till i området.

– Vi bryter ny mark här. Det handlar om att tänka till för att skapa en mer trevlig centrumkärna. De äldre är något mindre positiva och det kan vara en slags generationsfråga, att det finns ett ökat intresse för stadsmiljö och stadsliv. På 1960-talet anpassade man ju stan för biltrafik, säger han.

Enkäten

55 procent bedömer att de kommer att påverkas positivt av miljözonen. 24 bedömer att de kommer påverkas negativt. Resten har ingen åsikt.

53 procent tror att de kommer påverkas lite av miljözonen. 27 procent tror de påverkas mycket. Bland dessa finns det en överrepresentation av män, de i åldern 50-64 år respektive boende i Innerstad.  

Boende i västerort är mindre positiva än dem i söder och innerstan. Fler västerortsbor och 50-plussare menar att de kommer minska besöken i City.

Totalt har 2 703 personer i Medborgarpanelen svarat på Stockholms stads medborgarundersökning.

Källa: Stockholms stad, Mitt i

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Källa: Stockholms stad

Drygt hälften ger tumme upp till miljözon i City – tror de

Positiva ungdomar ✔ Påverkar särskilt män

Bensin- och dieselbilar förbjuds i Stockholms innerstad

Bensin- och dieselbilar förbjuds från delar av Stockholms innerstad. Bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon kommer att tillåtas. Ett sätt att minimera den dåliga luften, menar Miljöpartiet.

Den nya zonen kan vara ett sätt att skynda på elektrifieringen av fordon, minska bullret och förbättra luftkvaliteten, uppger Miljöpartiet.

I beslutet hänvisas till en studie från Karolinska institutet som visar att barn som växer upp på gator med höga utsläpp får sämre lungfunktion från sex månaders ålder.

– I dag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Zonen utökas

Från och med 31 december 2024 kommer området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen att ingå i miljözonen. Det ska alltså fortfarande gå att köra på dessa gator med bensinbil, däremot inte innanför dem.

Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår.

Totalt ingår 20 kvarter i miljözonen på 180 000 kvadratmeter.

Under första halvan av 2025 ska Stockholms stad fatta beslut om att utöka zonen ytterligare.

– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av city där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på.

Bara elbil i city

Renodlade bensin- och dieselbilar portas alltså från innerstan – med undantag för utryckningsfordon och fordon kopplade till samhällsfunktioner som till exempel vård och omsorg.

Bara elbilar, el-lastbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåts.

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Källa: Stockholms stad

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande. – Bussar har stor potential.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande. – Bussar har stor potential.

Klara B Orreteg

Bensin- och dieselbilar förbjuds i city

Bara el och utsläppssnåla i ny miljözon, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP)