TRAFIKHINDER. Granitblocken på Götgatsbacken har ställs ut mellan Högbergsgatan och Svartensgatan samt mellan Svartensgatan och Hökens gata, enligt staden. Foto: Per Brandt

Götgatsbacken skyddas mot attacker – staden varnar för trafikkaos

Granitblock på Götgatsbacken ska stoppa otillåten trafik och fordonsattacker. Men åtgärden lär även skapa kaos mellan gående och cyklister – något staden nu varnar för.

  • Publicerad 11:14, 23 jun 2021

Götgatsbacken har under flera år varit en problemsträcka när det gäller trafiken, då det förutom ett populärt gångstråk även är en del av pendlingsstråket för cykel. Nu lär läget förvärras ytterligare varnar staden – i dag placeras ett tiotal stora granitblock på gatan.

Lösningen: Så ska cyklisterna bort från Götgatsbacken

Enligt staden är det på order från polisen och räddningstjänst som vill säkra sträckan mot otillåten trafik och fordonsattacker. Gående, cyklister och motorfordon kan fortfarande färdas på sträckan men måste kryssa mellan trafikhindren. De är även placerade så att utryckningsfordon kan komma fram.

– Vi var tvungna att göra detta och det var bråttom. Det är en jättelik sick-sackbana med granitblock. Jag cyklade där nu på morgonen och då funkade det, men det kommer att inte funka alls i eftermiddag när många går där, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Staden har försökt leda in cyklisterna via Repslagargatan tidigare och nu har man även beslutat om att enkelrikta Högbergsgatan i västlig riktning mellan Repslagargatan och Kapellgränd för att få trafiken att funka med de nya åtgärderna.

– Man kan cykla och gå på Götgatan men det kommer att vara jätterörigt för gående och cyklister. När vi har enkelriktat Högbergsgatan så uppmanar vi cyklister att ta Repslagargatan. Då kan vi få det att funka hjälpligt, säger Daniel Helldén.

Enligt honom har staden haft en dialog med polisen för att diskutera platsen men de har inte hunnit med att ta fram en bättre fungerande lösning och därför infördes detta nu.

Trafikkontoret har nu också fått i uppgift att se över en bättre permanent lösning, enligt Helldén.

Den här sträckan har ju varit under lupp under många år. Kommer det att gå att hitta en permanent lösning som blir bra för både gående, cyklister och motorfordon?

– De diskussioner vi har haft visar att det kan gå. Stänger vi av Götgatan vid Högbergsgatan med antingen fasta eller rörliga hinder så kan vi lösa leveranser och man kan cykla och gå förbi utan att gatan är belamrad med granitblock. Vi ska försöka att hitta en lösning till hösten men jag kan inte lova något.

Räknar du med att få in många synpunkter?

– Absolut. Nu är en del på semester, men när jag cyklade hem igår var det smockfullt. Har man dessutom klippt av alla gång- och cykelvägar så blir det rörigt.

Torbjörn Thelaus bor på Götgatsbacken och tycker grantiblocken funkar bra och är inte oroad över ökad risk för trängsel.

– Nej inte som jag ser det. Det är bara bra och kanske även gör så att en del cyklister saktar ner. Jag är cyklar själv här men sakta. Jag kör bil också och då är det bara att köra sick-sack lite sakte så det funkar, säger han.

POSITIV. Torbjörn Thelaus bor på Götgatsbacken och tycker grantiblocken funkar bra och är inte oroad över ökad risk för trängsel.

NÖJD. Skådespelaren, konstnären och artisten Regina Lund gillar de nya farthindren. "Det är bara roligt, då kan jag cykla sick-sak och det känns tryggt att inga bilar kan köra för fort. Då behöver man bara tänka på att väja för fotgängare. Jag har inget att klaga på. Jag älskar Götgatan och Söder", säger hon. Foto: Per Brandt