För båtar med Mälaren som hemmahamn är det sedan länge förbjudet att använda båtbottenfärg med stor mängd kemikalier, så kallade biocider, som är skadliga för vattenmiljön.

Men det har saknats information om vilka gränsvärden som egentligen gäller för biociderna och sanktioner har saknats för dem som ändå använder färgen.

Upplands Väsby kommun har nu ställt kravet att inga båtar med biocidfärger över gränsvärdena får sjösättas från Upplands Väsby Båtsällskap från och med säsongen 2022.

– Vissa medlemmar tycker det är en för hård pålaga som skapar tungt och onödigt jobb, medan andra har stor förståelse för de tuffare kraven, säger hamnkapten Leif Lundquist.

Klubben har gjort egna så kallade XRF-mätningar (X-ray Fluoresence), där man med ett speciellt instrument mäter gifthalten i båtarnas färg.

250 kronor för en mätning

Leif Lundquist är numera en av flera utbildade XRF-mätförrättare och mätningarna inleddes i Sättra hamn i mars. Båtägarna har betalat 250 kronor för att få en mätning utförd.

– Vi har gjort mätningar på drygt 200 båtar och en tredjedel av dem behöver saneras. Vi har tagit in ett företag dit man kan anmäla sitt intresse om man behöver hjälp med att sanera båten.

Mätningarna på Upplands Väsby båtsällskap fortsätter i oktober på de runt hundra målade båtar som återstår. Saneringen kan främst bestå i att skrapa eller slipa bort den giftiga färgen.

– Stockholms stad och Stockholms län har kommit längst med XRF-mätningar och minskning av biocidfärger. Det har skapats en medvetenhet kring den här frågan och nu ser vi hur det här börjar sprida sig runt om i landet, säger Carl Rönnow, projektledare för mätningarna och sakkunnig inom miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen.

Mälaren är en dricksvattentäkt och insjöar är mer känsliga ekosystem än hav.

– Vi har även svenska miljökvalitetsmål som vi behöver leva upp till. Genom att minska gifterna får vi får en friskare miljö och friskare vatten, säger Carl Rönnow.