Den 2,5 kilometer långa tågtunneln mellan linje 18 och tågdepån i Högdalen har sprängts ut från mitten åt två olika håll.

I höstas skedde genomslaget i Högdalen. Och i fredags nåddes det efterlängtade slutmålet också på andra sidan, där en sista större sprängsalva blåste bort återstående berg och släppte in dagsljuset vid tunnelns mynning söder om tunnelbanans station Hökarängen.

Sprängarbetena har pågått sedan sommaren 2021 och har fått lägenhetsväggar i Hökarängen att vibrera.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som har slitit och tillbringat långa dagar nere under jord, men också till allmänheten som har stått ut med oss under hela den här tiden, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.

Eld i berget i Hökarängen.

Eld i berget i Hökarängen.

Region Stockholm

Helt klart nästa år 

Även om tunneln är färdigsprängd återstår en del borrande, som också kan vara högljutt, innan allt är klart för tågen att rulla mellan Hökis och depån. Mindre kompletterande sprängningar kan fortfarande förekomma.

– Allt vi installerar i tunneln måste fästas i berget och det innebär att vi behöver borra hål för bultar som ska hålla sakerna på plats. Sen kan det vara så att vi behöver smälla av några småpuffar här och var i tunneln om vi hittar något berg som sticker ut, säger Linnéa Ragnardotter, byggledare på nya tunnelbanan.

2026 ska hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen och den nya tunneln till Hökarängen vara färdigt. Projektet ska skapa plats för fler tåg när linjer och avgångar blir fler framöver.