Ett tag såg det ut som att Spåväg syd inte skulle bli av och att Huddinges storslagna utvecklingsplaner skulle gå om intet. Men efter månader av politiska blockeringar och segdragna förhandlingar har regeringen, regionen och kommuner i Stockholm kommit överens.
Kommunerna lovar att ta fram "behövliga underlag" för att möjliggöra Östlig förbindelse – en motorvägstunnel mellan Nacka och Ropsten – om staten betalar notan. Avtalet för Östlig förbindelse skrevs under på fredagsmorgonen.
Därmed går regeringen med på att skjuta till de miljarder som saknas för att bygga klart den nya tunnelbanan och att byggstarta Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen – pengar som regeringen har hållit inne med för att pressa motparten att vika sig.
Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, välkomnar beskedet.
Angie Gray
– Jag är väldigt glad. Det innebär att vi kan fullfölja de utvecklingsplaner vi har för Kungens kurva och Flemingsberg. Spårvägen binder samman områdena och är viktig både för befintligt näringsliv och möjliga etableringar. Det är en glädjens dag, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
Många planer i Huddinge har hängt i luften i väntan på det här beskedet.
– Det möjliggör att vi kan bygga ett helt nytt bostadsområde i Loviseberg med 6 000 bostäder, säger Sara Heelge Vikmång.
Sträckan kostar 5 miljarder
Även oppositionsrådet Love Bergström (M) jublar över beskedet.
– Det är fantastiskt och känns jätteskönt att regeringen nu väljer att tydligt satsa på Huddinge och södra Stockholm, att någon form av sans och balans och sunt förnuft har slagit igenom i förhandlingarna, säger han.
Han delar Sara Heelge Vikmångs bild av att Huddinge har stått och stampat i väntan på att finansieringen av spårvägen ska bli klar.
Love Bergström (M), oppositionsråd, menar att det här borde glädja Huddingeborna.
Anna Z Ek/Huddinge kommun
– Hela Huddinges utveckling har hängt i balansen. Med det här beskedet kan Huddinge fortsätta vara tillväxtmotorn på södra sidan av Stockholm, säger Love Bergström.
Det är nu finansieringen av den första etappen mellan Flemingsberg och Skärholmen som är klar. Den beräknas kosta 5 miljarder kronor, varav Huddinge kommun står för 808 miljoner kronor.
Man har också en riskreserv på 500 miljoner, och där står Huddinge för 50 miljoner.
– Tidigare var budgeten för hela Spårväg syd 4, 2 miljarder. De kalkyler som har legat till grund för projektet har varit väl positiva, man kan nog säga att det har varit glädjekalkyler, säger Sara Heelge Vikmång.
Finansieringen för sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö är fortfarande oklar.
Planen är att spårvägen kan börja byggas 2031 och trafikstart beräknas till 2037 – om inte planerna överklagas.