SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.

2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

– Det vi ser nu är en historiskt bra siffra som visar vad många det är som vill vara med och betala för vår kollektivtrafik, kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.

– Det är viktigt också att det funnits biljettkontrollanter ute, understryker han.

Biljettkontrollerna under 2023 har gett effekt.

Biljettkontrollerna under 2023 har gett effekt.

Mostphotos

Ingen pendeleffekt

Svängningarna var ganska små under året, plankandet låg som högst i maj (2,8 procent) och lägst i mars (1,8 procent).

Pendeltågen, som haft stora problem under 2023 med tiotusentals inställda avgångar och många förseningar, uppvisar inte någon ökad mängd fuskåkare. Det mesta plankandet skedde på tunnelbana och buss.

Anton Fendert (MP) är nöjd.

Anton Fendert (MP) är nöjd.

Petter Beckman

Att busslinje 4 infört möjligheten att blippa i alla dörrar har inte ökat plankningen på den linjen, enligt Fendert.

– Vi såg en negativ trend i början, men det har rättat till sig, säger tragikregionrådet.

Totalt förlorade SL intäkter på 267 miljoner på fuskåkandet under 2023. Det är en avsevärd minskning mot året innan då siffran var 320 miljoner kronor.