Mountainbikes – stora och små – gruscyklar, sportcyklar, klassiska damcyklar och elcyklar. På uteplatsen vid attefallshuset i Gustavsberg är det fullt med cyklar, och alla har en lapp på styret med datum, namn på ägaren och vad som ska göras. 

Det är hemma hos Hampus Persson. Han startade sin cykelservice Värmdö cykelmek i april och tanken var att ha det vid sidan av sitt vanliga jobb, inom rekryteringsbranschen.

– Men cyklarna blev ett heltidsjobb nästan direkt. Det har rasat in uppdrag, över förväntan, skrattar han.

Nu letar han efter en mer permanent lokal att flytta till i Gustavsbergsområdet.

Hampus Persson har en tydlig turordning på alla cyklar som kommer in. "Trasiga slangar och ventiler som läcker är ofta skäl till punktering." säger han.

Hampus Persson har en tydlig turordning på alla cyklar som kommer in. "Trasiga slangar och ventiler som läcker är ofta skäl till punktering." säger han.

Eva Tonström

Saknades en cykelverkstad på Värmdö

När Sportringen, som fram tills nu varit Värmdös enda ställe att få sin cykel lagad, meddelade att de stänger, såg Hampus sin chans.

– Plötsligt fanns ingen cykelmek alls på Värmdö. Det saknades eftersom det finns massor av cyklar i kommunen, men ingen cykelverkstad. 

Nu servar han i snitt fyra cyklar om dagen.

Vad vill folk ha hjälp med?

– Det vanligaste är att de kommer med en punktering och sen säger ”kolla gärna att allt annat funkar också”. En del cyklar har stått länge, i ett förråd eller utomhus, då är det skönt att bara lämna in den och få allt fixat. 

Viktigaste verktygen, enligt Hampus: Hylsnyckel och insexnyckel. "Jag behöver egentligen bara de här två, de kan användas till nästan allt."

Viktigaste verktygen, enligt Hampus: Hylsnyckel och insexnyckel. "Jag behöver egentligen bara de här två, de kan användas till nästan allt."

Eva Tonström

Cyklar har länge varit hans hobby.

– Det går ju inte direkt att plugga till cykelmek, det krävs ett genuint intresse. Jag tycker att det är avkopplande att skruva och fixa med cyklarna, och man får vara utomhus i stället för inne framför en dator.

Varför är behovet av cykelservice så stort?

– Jag tror att det hänger ihop med hur samhället ser ut i dag, där man hellre betalar för service i alla möjliga former, än att göra det själv. Det är samma sak med cyklar, och många vill kunna använda sin cykel från a till b, och då behöver den fungera, säger han. 

"Det är avkopplande att meka med cyklar, man kan inte tänka på något annat" säger Hampus Persson, som driver Värmdös nya cykelverkstad.

"Det är avkopplande att meka med cyklar, man kan inte tänka på något annat" säger Hampus Persson, som driver Värmdös nya cykelverkstad.

Eva Tonström

Cyklar upp till 30 mil i veckan

Själv cyklar han så ofta han hinner, flera gånger i veckan. Det betyder fem-tio mil ungefär tre dagar i veckan, olika rundor i Värmdö kommun.

– Ingarö är favoritstället, det är ett paradis för gruscykling, perfekt blandning av grusvägar, skogsstigar och cykling längs vatten. 

Sommartid kan det bli några vändor med mountainbiken i någon av Stockholms slalombackar.

– Jag älskar cykling, det är en frihetskänsla. Man kommer ut, får träning och frisk luft, och samtidigt vädra huvudet mentalt.