Generellt har resandet med innerstadsbussarna minskat med över 30 procent sedan 2019, före pandemin.

Men 57:an sticker ut.

Jämför man helåret 2023 med helåret 2019 har antalet påstigande på hela sträckan mellan Sofia och Frösundavik ökat med åtta procent, visar Mitt i:s genomgång.

I sitt sparförslag som är tänkt att träda i kraft före sommaren vill SL nu lägga ner de tre yttersta hållplatserna mellan Tullgårdsparken och Barnängsbryggan och de sju hållplatserna över Solnagränsen mellan Haga Norra och Frösundavik.

Det har väckt protester. Insamlingen "Rädda buss 57 från nedläggning", där linjen beskrivs som en livsnerv för Frösunda, har fått över 4 200 namn. Solna stads remissvar var starkt kritiskt och i sociala medier har uppretade resenärer postat bilder från proppfulla 57:or.

Fler vid Haga Norra

Statistik visar nu att antalet påstigande ökat mellan 2019 och 2023. Främst på Södersidan med ett nytt campus och östra Södermalm där inflyttningen är stor.

– Att förarna får lämna folk vid hållplatserna eftersom bussarna är fulla är mer regel än undantag, säger Södermalmsbon Lars-G Holmström.

Vid Frösunda port har antalet påstigande ökat med 29 procent sedan år 2019.

Vid Frösunda port har antalet påstigande ökat med 29 procent sedan år 2019.

Mikael Andersson

Även på vissa hållplatser i Solna har resenärerna blivit fler, som expansiva Haga norra där resandet fördubblats.

Det är ingen grund för att låta linjen vara kvar, meddelar SL.

”Även om antal påstigande ökar vid enstaka hållplatser så tittar vi på helheten inom ett område, genom så kallade paketlösningar där olika linjer kompletterar varandra och samverkar med andra trafikslag”, skriver presskontakten Natalie Nordenswan i en kommentar.

Det är inte första gången som 57:an är nedläggningshotad. Det låg som förslag redan 2022.

Beslut tas i vår. Även om Frösunda blir av med linjen öppnar regionstyret för någon slags kompensation: "Frösundavik kan trafikförsörjas i nytt trafikavtal för Solna som startar i augusti 2024", skriver Linna Fredström, pressekreterare för Miljöpartiet i regionen till Mitt i, utan att ge svar på vad som gäller för övriga hållplatser i Solna.