Det har i min historienördiga värld pockat på ett tag. Att få skriva om det som timat på den platsen i Värtahamnen där så mycket flyg- och idrottshistoria skrivits. Travtävlingar, flygplats, SM-finaler i både hockey och fotboll.

Samtidigt som jag kliver in på containerområdet i Lindarängen förflyttas jag hundra år tillbaka i tiden. Jag blundar och försöker höra surret av de gamla Fokkerplanens propellrar när de varvas för att starta från viken.

Denna dag ser området Lindarängen i princip ut ungefär som det gjort sedan 1960-talet. Det är områdets andra inkarnation. Snart blir det emellertid annat av - containerverksamheten har flyttats till Nynäshamn och bostäder ska uppföras på området. Nu är området renons på containrar. Man har redan börjat schakta inför bostadsbygget.

Lindarängen kommer alltså inom en överskådlig framtid byta karaktär för tredje gången. Vi tar det från början.

Från vischan till industrihamn

Vid den lantliga utposten intill Värtan rådde ett stilla lugn. Så på 1890-talet hände något. Stockholms första kapplöpningsbana anlades här. Och så började man spela fotboll. AIK vann här sin första SM-titel (1-0 mot Örgryte IS) år 1900.

1921 anlades Lindarängens flyghamn i den numera igenfyllda viken som fått ge namn åt hela området. Den var Bromma flygplats föregångare och trafikerades av sjöflygplan med reguljärtrafik till Reval (Tallinn) och Helsingfors följt några år senare med linjer till bland annat Danzig (Gdańsk) och Stettin. Bland inrikestrafiken kan nämnas sträckan Stockholm-Tingstäde träsk på Gotland.

1926 byggdes en vänthall för flygpassagerarna. Innan dess hade det räckt med några provisoriska baracker och tältliknande konstruktioner.

1931 byggdes en flyghangar ritad av den store funkisarkitekten Sven Markelius som året innan fått sitt stora genombrott på Stockholmsutställningen. Hangaren finns alltjämt kvar och är nu statligt byggnadsminne. På vintrarna då flygtrafiken låg nere användes hangaren som Sveriges första inomhusarena för hockey, curling och konståkning. Ispalatset, som hangaren halvårsvis döptes till, invigdes av Gustaf V och hade kapacitet för 1 500 åskådare. Hallen hyste stockholmslagens seriematcher i hockey och här spelades totalt sju SM-finaler. AIK vann här sitt första guld 1934.

Göring på Lindarängen

Det koleriske piloten, morfinisten och krigsveteranen från första världskriget Hermann Göring arbetade till och från som pilot vid Svenska Lufttrafik AB och Nordiska flygrederiet vid Lindarängens lufthamn. Han kom en snöstormig vinterdag 1920 att flyga greve Eric von Rosen till godset Rockelstad. Där blev han tvungen att övernatta och träffade då sin blivande fru Carin von Kantzow. Sedermera blev Göring chef för Luftwaffe och andreman i Nazityskland under Hitler.

Omvandling till innerstadskaraktär

Nu flyttar alltså den stora containerhamnen som anlades 1971 till Nynäshamn. Det bostadsområdet som ska byggas kommer att tillhöra Norra Djurgårdsstaden. Louddens oljehamn bredvid håller också på att omvandlas till ett som man benämner, "modernt stadsområde med innerstadskaraktär". Etappen vid Lindarängen kommer att vara inflyttningsklar några år in på 2030-talet.

Om jag var en av de som flyttar in här hade jag gärna velat veta mer om platsens historia. Veta lite om vad marken jag trampar på har varit med om. Sådan är jag och några andra nördar med mig.

Eller så hade nån gammal tänkare rätt som sa att "nostalgin är inte längre vad den varit".