Cyklandet har fördubblats i Stockholm på 15 år. Och bara förra året skedde det en ökning med 14 procent jämfört med 2019.

Och det här är bara början, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Prognoserna för cyklandet är att vi står inför en massiv ökning. Sannolikt kommer cykeln vara dominerande i trafiken framöver, sa han under seminariet ”Vad spelar mikromobilitet för roll i framtidens stad?” som arrangerades av Stockholms Handelskammare i veckan.

Samtidigt som cyklandet ökar har det även skett en explosionsartad ökning av elsparkcyklar, efter att de lanserades på bred front våren 2019. Prognosen är att även detta färdsätt kommer att öka.

Trångt om plats

Men finns det verkligen plats för både mer cyklar och elsparkcyklar i Stockholms gatuutrymme? Ja, men bara om man börjar ta tillbaka utrymmet som biltrafiken idag äger, var den enade åsikten.

– Det finns flaskhalsar, men på det stora hela är det möjligt. Det är gång, cykel och kollektivtrafiken som ska vara prio ett så måste vi maka lite på bilarna. Men de har ju haft hela 1900-talet för sig själva, sa Daniel Helldén.

– Vi får inte hamna i en sits där vi ställer gående, cyklister och elsparkcykelanvändare mot varandra utan att prata om elefanten i rummet, nämligen platsen vi tilldelar biltrafiken. Det viktigaste frågan vi måste ställa oss är ”Vilken stad vill vi ha”, sa Michael Koucky, vd på Koucky & Partners, som har fått i uppgift av Stockholms Handelskammare att ta fram ett förslag på cykelstrategi i Stockholm.

Elsparkcyklar irriterar

En annan utmaning är den utbredda ilskan mot elsparkcyklar bland stockholmare, som ofta ligger välta på trottoarer, och upplevs som störande och försämrar framkomligheten.

Båda elsparkcykelföretagen, Voi och Tier, är medvetna om problemen och arbetar med frågan. Bland annat sjösätter de ett pilotprojekt i Helsingborg där deras användare måste fota elsparkcykeln efter avslutad färd. Står den då inte korrekt parkerad får användaren en varning, och upprepas detta delar företaget ut böter.

– Det krävs tydligare lagstiftning och tydligare krav på operatörerna som vill verka i Stockholm. Och det måste bli enklare för användarna att göra rätt för sig, bland annat genom bättre infrastrukturlösningar som till exempel bättre parkeringsmöjligheter, säger Eric André, Sverigechef Voi.

– Frågan är hur vi kan ge tillbaka städerna till invånarna. Bilen har under lång tid fått ta alldeles för mycket plats, säger August Svedenstedt, Sverigechef på Tier.

– Det är för många som har drabbats av elsparkcyklar. Ilskan har varit, och är, omfattande. Det är något vi måste rätta till. Men vår grundläggande åsikt är att elsparkcyklar är jätteviktiga. Deras smidighet är exceptionell, säger Daniel Helldén.