Förra veckan genomförde en Stockholms Handelskammarare en seminariedag på Arlanda om Arlanda och med det hela Arlandaregionens utveckling. Man diskuterade framtidens flyg och dess påverkan på infrastruktur, arbetstillfällen och klimatpåverkan.

Påverkar Sigtuna

På plats fanns förutom Stockholms Handelskammare och representanter för olika flygbolag, även Sigtunas kommunalråd, Olov Holst (M). Det som händer på Arlanda påverkar både direkt och indirekt Sigtuna som kommun. Från dagen tar Olov Holst med sig flera saker som han tycker var intressant.

– Den samlade bilden är att flyget är på väg att återhämta sig och att man är i full färd med att ställa om till mer klimatsmarta sätt att flyga genom biobränsle och el-flyg, säger Olov Holst.

Vill göra flyget renare

Flygbranschen befinner sig i ett tekniksprång. Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare drar paralleller till tåget. För hundra år sedan, då ändrade ändrades tågtrafiken från att köras på koleldning till att drivas med el.

Inom ett par år kommer flera el-flygsmodeller för passagerare ut i trafik. Målet är att det ska ändra på hur resandet i Sverige ser ut.

Förutom de nya el-flygen öppnar nu SAS en fabrik för produktion av hållbart flygbränsle och BRA testar snart att blanda i 100 procent förnybart bränsle – något som är banbrytande i branschen.

– Pandemin och dess effekter är som tur är övergående, men klimatkrisen är vår tids stora ödesfråga. Vi har lyckats att ställa om förr och måste göra det igen. För hundra år sedan var tåget skitigt - i dag är det rent. Den resan kommer även flygtrafiken behöva genomföra, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Detta ställer också nya krav på Stockholms flyginfrastruktur då el-flygplanen kommer vara mindre i storlek. Fler plan behövs för att klara samma mängd resenärer. Med fler plan ökaräven belastningen på Arlandas start- och landningsbanor samt terminaler.

Hur påverkas Sigtuna av förändringar inom Arlandaregionen?

– Det påverkar oss i väldigt hög utsträckning. Arlanda var Sveriges största arbetsplats innan pandemin med ungefär 25 000 arbetstillfällen på och runt flygplatsen. Många Sigtunabor har sina jobb här. När pandemin slog till och flyget tappade 98 procent av sina passagerarvolymer sköt också arbetslösheten i Sigtuna i höjden. Den har ännu inte återhämtat sig. Det visar hur stor påverkan Arlanda har för Sigtuna kommun, säger Olov Holst.