Vid vattnet finns i dag några attraktioner som lockar, som Fotografiska och Stadsgårdsterminalen. Stadsgården domineras annars till stor del av trafik mellan Slussen och Nacka. Trots det centrala läget är området, tack vare den höga förkastningsbranten, till stor del avskiljt från resten av Södermalm.

Centerpartiet menar att det är dags att Stadsgården görs om till ett mer levande område. Med hjälp av ett arkitektkontor har de tagit fram en vision över hur det skulle kunna se ut.

– Stadsgårdens läge är fantastiskt och potentialen enorm. Som det ser ut nu är det ett slöseri med ett av Stockholms bästa lägen, säger Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Stort utrymme skulle skapas för flanörer och aktiviteter.

Stort utrymme skulle skapas för flanörer och aktiviteter.

Anders Berensson Architects

Terrasserade byggnader

Enligt förslaget skulle Stadsgårdsleden däckas över och täckas av terrasserade byggnader som sträcker sig från KF-huset till färjeläget vid Londonviadukten.

Husen skulle fyllas med 180 lite större bostäder, 25 000 kvadratmeter kontor samt butiker och restauranger. Längs vattnet skulle promenadstråk och grönska anläggas.

Kallbad och bostäder

På flytbryggor utanför kajen: Scen, småbåtshamn, park och kallbad.

– I dag är platsen störd av buller och mest till för logistik och trafik. Det här blir som att läka ett sår i stadsväven.

Överdäckningen och den omfattande utvecklingen kan inte tänkas vara billig. Jonas Naddebo ser möjligheter i att aktörerna som skulle få uppföra bostäder och kontor skulle finansiera projektet.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Pekka Pääkkö

"Mer än bullrande trafikled"

En utveckling av den här digniteten skulle kräva år av planering, omfattande arbete för att ändra detaljplanen och flera processer för att få bygglov.

– Men det kan inte hindra mig som politiker att ha en vision över vad som är möjligt. Här har vi en fantastisk plats som kan utvecklas till något annat än en bullrande trafikled.

Området i fråga sträcker sig från KF-huset vid Slussen till Londonviadukten.

Området i fråga sträcker sig från KF-huset vid Slussen till Londonviadukten.

Anders Berensson Architects

”Långt ifrån realistiskt”

Stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) välkomnar förslaget som ett underlag för diskussion. Han påpekar dock att att en utveckling av området skulle behöva ta hänsyn till många mot varandra stående intressen – som utökat stadsliv kontra färje- och linjetrafik.

– Vad jag kan reagera på är att det är en omfattande överdäckning, vilket är något av det dyraste vi kan hålla på med. Jag har svårt att se hur bygget av 180 bostäder kan finansiera det. Det är är långt ifrån realistiskt. Hagastadens 6 000 bostäder finansierar med nöd och näppe det projektet, säger han.

– Men det är bra att folk engagerar sig och har idéer.

Färje- och biltrafik har länge dominerat Stadsgården.

Färje- och biltrafik har länge dominerat Stadsgården.

Mostphotos