Förslaget som klubbades igenom av kommunstyrelsen 24 november är att det ska kosta mer att åka Ekeröleden mellan Jungfrusund och Slagsta i Botkyrka efter årskiftet.

För en personbil ska en enkelresa kosta 85 kronor, alltså en ökning med fem kronor.

Ett 30-dagarskort föreslås höjas med en hundring till 1350 kronor.

Personalkostnader

Höjningen ska täcka ökade kostnader för personal, i form av löneökningar de senaste och kommande åren, och för renovering och underhåll av färjor.

– Det är en uppräkning som vi behöver göra för att slippa stora höjningar plötsligt, säger kommunstyrelsens ordförande Hanna Svensson (S).  

Det är viktigt att färjan bär sina egna kostnader, menar hon.

– Annars faller kostnaden på kommunen, så att det blir skattebetalarna i Ekerö som måste betala.

Förbifarten påverkar

Arbetet med den nya upphandlingen för färjetrafiken kommer dra igång under våren, eftersom det nuvarande kontraktet med Färjerederiet går ut i slutet av 2027. Villkoren för det nya kontraktet kommer alltså beslutas innan förbifarten har öppnat och då det fortfarande råder osäkerhet kring exakt hur tunneln som kommer kunna ta Ekerös bilister till södra sidan kommer att påverka trycket på färjan.

Kontraktet med Färjerederiet går ut i slutet på 2027. Det nya avtalet som skrivs behöver vara flexibelt nog att hantera förändringen som Förbifarten kommer innebära för trafiken, menar  kommunstyrelsen ordförande Hanna Svensson (S).

Kontraktet med Färjerederiet går ut i slutet på 2027. Det nya avtalet som skrivs behöver vara flexibelt nog att hantera förändringen som Förbifarten kommer innebära för trafiken, menar kommunstyrelsen ordförande Hanna Svensson (S).

Charlotte Rückl/Ekerö kommun

– Vi behöver se till att avtalet är flexibelt nog att hantera minskad trafik. Vi vill inte låsa fast oss vid tiominuterstrafik, för då blir det alldeles för dyrt för oss, säger Hanna Svensson.

Cykelstråk

Samtidigt är sträckan över vattnet till Slagsta utpekat som en del i Stockholms regionala cykelstråk. Enligt den regionala cykelplanen ska 20 procent av resandet i länet ske med cykel år 2030 och för att åstadkomma detta finansierar länsplanen utbyggnad av regionala cykelstråk.

Sträckan från Tappström till Botkyrka är klassad som ett utvecklingsstråk i Region Stockholms planer  för regionala cykelstråk.

Sträckan från Tappström till Botkyrka är klassad som ett utvecklingsstråk i Region Stockholms planer för regionala cykelstråk.

Region Stockholm

En cykelväg från Tappström som kopplar an till de som går till Hallunda, Huddinge sjukhus och in till stan klassas som ett utredningsstråk, men i Stockholms länsplan för transportinfrastruktur som presenterades i oktober finns sträckan inte bland de planerade investeringarna.

– Eftersom man inte kan cykla i Förbifarten är det jätteviktigt att vi har kvar den länken. Men det är ett stort pussel som ska läggas inför den nya upphandlingen och det finns fortfarande en del oklara bitar i det, säger Hanna Svensson.

Förslaget om den höjda taxan ska tas upp i kommunfullmäktige. Blir det ett ja där så kommer den taxan börja gälla 2 januari 2026.