Dyrare. Att ha högre trängselskatt för fossildrivna bilar skickar en tydlig signal till stockholmarna att de ska gå över till el, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Mostphotos/Mitt i

Förslaget: Högre trängselskatt för fossildrivna bilar

Dyrare parkering och högre trängselskatt för fossildrivna bilar ska få stockholmarna att ställa om till el. Det menar det grönblåa styret i Stockholm som vill se lagändringar.

  • Publicerad 05:15, 13 jun 2021

Om knappt tio år ska alla bilar och transporter som rullar i innerstan gå på el. För att klara det målet krävs ekonomiska morötter, anser den blågröna majoriteten i Stockholms stad, som nu vänder sig till riksdag och regering med krav på att trängselskattesystemet och parkeringsreglerna görs om.

Det ska helt enkelt vara dyrare att parkera och att passera trängselstationerna om du inte kör på el.

Trafikborgarrådet räknar med gehör

– I dag betalar alla samma pris rakt av. Vi vill att staten gör det möjligt att skruva på det här så att vi successivt blir av med förbränningsmotorerna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han tror att staten kommer att lyssna till Stockholmspolitikernas krav, särskilt om oppositionspartierna också ansluter sig.

– Kan vi enigt gå fram med detta i staden så är det tungt. Då kan vi räkna med att det här kommer hända ganska snart, säger Daniel Helldén.

Inga fordon förbjuds

Det är inte bara elbilar som ska ha rabatt. Även laddhybrider, som både har en elektrisk och en vanlig motor, ska gynnas förutsatt att bilen automatiskt ställer om till el när den kör in i innerstan. Om tekniken installeras brett skulle det ha stor effekt, enligt Daniel Helldén.

Men det kommer inte bli aktuellt att förbjuda några fordon 2030. Det ska bara vara så pass mycket dyrare att köra dem in i stan att det stora flertalet avstår, enligt Daniel Helldén.

Laddplatserna i stadens garage tredubblas

– Även år 2030 kommer det att finnas bilar som rullar i stan som inte går på el men de kommer förhoppningsvis vara så försvinnande få att det blir så gott som utsläppsfritt. Att vi är eniga i majoriteten om att ta det här steget är en tydlig signal för alla om vad som kommer att gälla i Stockholm. Man ska gå över till el, säger han.

"För ensidgt fokus på el"

Marie Pellas, ordförande för föreningen Gröna Bilister som jobbar för hållbar mobilitet, tycker att det är bra morötter för elbilar som staden föreslår, men hon är kritisk till det ensidiga fokuset på elektrifieringen av fordonsflottan.

Staden borde vara mer offensiv i arbetet med att minska bilismen, oavsett drivmedel, anser Marie Pellas, som också beklagar att drivmedel som biogas glöms bort.

– Att bara fokusera på el gör att man missar att det finns andra hållbara drivmedel, som bland annat biogas som ju också produceras lokalt i Stockholm, säger Marie Pellas.

Högre taxa för bensinbilar kan bil verklighet Foto: Jana C Eriksson

Laddplatserna byggs ut

För att nå målet om en utsläppsfri innerstad har staden och näringslivet slutit en el-pakt, som Mitt i har rapporterat om tidigare.

Det pågår också en utbyggnad av laddplatser.

År 2022 ska det finnas 4000 publika laddplatser runt om i stan.

År 2023 ska det gå att ladda bilen på hälften av parkeringsplatserna i stadens garage.

År 2030 ska varje gatuparkering ha någon form av laddmöjlighet.

Källa: Stockholms stad

Visa merVisa mindre