Trafikförvaltningen i Region Stockholm har utrett hur skärgårdstrafiken ska se ut i framtiden. Nya fartyg måste snart köpas in, och man står inför ett vägval. I utredningen skissas två scenarier.

I det ena fortsätter skärgårdstrafiken som i dag, med glesa turer vintertid och många direktbåtar ut till öarna från Strömkajen sommartid.

En del av kollektivtrafiken

I det andra satsas på att trafikera fler bryggor, med fler turer, från öarna och in till hållplatser på fastlandet året om. Tanken är att knyta ihop båttrafiken med kollektivtrafiken, och att allt ska gå på SL-taxa.

I så fall behöver man köpa in fler fartyg och då satsa på mindre och snabbare varianter.

I scenariot där skärgårdstrafiken fortsätter som i dag behöver de nya fartygen framför allt klara trycket under sommarmånaderna, det blir färre men kapacitetsstarka fartyg.

Kommer snabbare till stan

Utredningen har varit ute på samråd, och en enkät har gjorts bland fastboende på öarna. 76 procent av dem förordar scenario två, då det innebär kortare restid och bättre möjlighet att arbetspendla.

Å andra sidan blir det bökigt att byta mellan båt och buss, påpekar intresseorganisationer, och svårt att forsla bagage.

Stockholms stad motsätter sig helt en sådan lösning. Waxholmsbåtarna är en del av stadsbilden, menar de.

Näringsidkare oroliga

Och näringsidkare oroar sig för att turisterna ska tycka att det blir för krångligt att ta sig ut om de inte kan åka direkt.

– Remissinstanserna är ambivalenta. Och det är ju en målkonflikt, om man lägger många trafiktimmar på fartyg från Stockholm och ut, blir det mindre kvar till tät trafik ute på öarna, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Ångfartygen kvar i stan

Den direkttrafik till skärgården som utgår från Stockholm blir i i scenario två de äldre fartygen Västan, Storskär och Norrskär. Kvar i stan blir även den befintliga pendelbåtstrafiken (linje 80, 82 och 89).

Och oavsett vilket scenario som förverkligas väntas behovet av sjötrafik i stadsnära lägen öka i takt med att Stockholm växer, och den tidigare utredda pendelbåtlinjerna Norra Ulvsunda–Hägersten/Gamla stan tros bli av.

Försöket Stockholm-Rindö ska utvärderas, och försök med trafik Stockholm-Ålstäket görs under 2022.

Kan bli kompromiss

Nu ska en fördjupad analys av skärgårstrafiken göras. Till exempel behöver man räkna på hur antalet resande påverkas, hur vägnät och busstrafik kan dimensioneras och hur turlistorna kan komma att se ut.

– Vi behöver få en mer konkret bild. Det är inte omöjligt att man sedan kan ta inslag från båda alternativen, säger Hemming.

Det blir en ny remissrunda i vår, och beslut väntas tas till hösten.