Resenärerna på bussarna i innerstan och på Lidingö har blivit 30 procent färre jämfört med före pandemin. De som har övergått till att cykla och promenera kommer inte tillbaka. Därför är det helt nödvändigt att anpassa trafiken, uppgav Anton Fendert (MP) trafikregionråd vid en pressträff på tisdagen.

– För mig är det viktigt att inte köra med halvtomma bussar. I och med detta kan vi stärka utbudet i andra delar av länet där vi kan locka över resenärer från bil till kollektivtrafiken.

SL har sedan tidigare beslutat att buss 221 mellan Ropsten och Larsberg dras in helt den 10 december. Nu föreslår man att tre busslinjer på Lidingö får minskad turtäthet.

Tre linjer

Buss 203 som kör mellan Ropsten och Näset föreslås gå från omkring fem till cirka fyra avgångar i timmen i rusningstrafik. I mellantrafik föreslås bussen gå från cirka fyra till tre avgångar i timmen.

Busslinje 206, Ropsten-Högsätra-Larsberg, föreslås gå från cirka fyra till tre avgångar i timmen i rusning. Och linje 225, Ropsten-Sticklinge, föreslås gå från cirka tre till två avgångar i timmen.

Sparförslaget ska nu ut på remiss och väntas träda i kraft till sommartidtabellen i juni 2024. Staden har fram till den 20 december på sig att komma med synpunkter.

Många öbor och den lokala politiken har protesterat mot beslutet att dra in buss 221 som går mellan Ropsten och Larsberg. Lidingöbon Alice Kristen överlämnade en protestlista – som då bestod av 3267 namn – till Anton Fendert den 25 oktober.

"Riktigt tråkigt"

Men som en del av vinterns tidtabellskifte den 10 december dras busslinjen in. Resenärer hänvisas i stället till linje 206, enligt ett beslut som fattades den 13 september.

– Det kommer att bli ohållbart. Riktigt tråkigt, säger Alice Kristen, som initierat namninsamlingen.

Fyra av fem busslinjer i innerstan får minskad turtäthet. Två linjer skrotas helt (buss 72 och 75) och totalt minskar trafikutbudet i innerstan med 19 procent.

Hur mycket som sparas kan Anton Fendert inte säga, de beräkningarna är inte klara än. Enligt förvaltningen kan besparingen troligen landa någonstans under 200 miljoner kronor totalt för regionen.