Som små isberg i gråskala flyter den dumpade snön på Riddarfjärden.

Förra veckan började staden dumpa plogad snö i vattnet vid Norr Mälarstrand, Blasieholmen och Stadsgårdkajen igen. Snön tippas från lastbilar över kajkanten, vilket har pågått flera säsonger.

– Vi är otroligt besvikna över att Stockholm inte har kunnat lösa det här, säger Fredrik Johansson som grundat organisationen Rena Mälaren.

”Så matt”

Organisationen, som dyker efter sopor på botten av Stockholms vattendrag, har tidigare kritiserat tippningen som sker när stora mängder snö har kommit. De har bland annat arrangerat en sittstrejk på Mälarens botten i protest.

Fredrik Johansson, grundare av föreningen Rena Mälaren.

Fredrik Johansson, grundare av föreningen Rena Mälaren.

Pekka Pääkkö

I början av januari dök Rena Mälaren efter sopor vid Norr Mälarstrand och fick upp 700 kilo skräp, främst gamla bildäck.

– Det är klart det känns kontraproduktivt att staden dumpar snön på samma plats. Det är som låten ”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner”. Det gör mig så matt!

Klassas som avfall

Snö som forslas bort från gator och torg klassas som avfall enligt Naturvårdsverket. Staden måste därför få dispens från länsstyrelsen för att få tippa snö i vattnet. 

Nuvarande dispens gäller till och med 2026 och innebär att 800 000 kubikmeter snö får tippas varje år.

Även vid Blasieholmen dumpas snön.

Även vid Blasieholmen dumpas snön.

Pekka Pääkkö

Trafikkontoret menar att påverkan på vattnet är liten och länsstyrelsen gör bedömningen att snödumpningen kan ske utan olägenhet för människors hälsa eller miljön.

Ingen försämring tillåten

Samtidigt slår miljöförvaltningen fast att snön innebär en ökad belastning på Riddarfjärdens sediment med upp till 33 kilo fosfor, cirka 8 kilo koppar och 2,6 kg bly per år. Enligt miljöförvaltningen är halterna av koppar och bly i Riddarfjärdens botten dessutom redan i sämsta klass där ingen ytterligare försämring är tillåten.

– Det här är gifter som är skadliga för alla organismer. Det är så bisarrt att man väljer att sopa ner det i vattnet, säger Fredrik Johansson.

Enligt trafikkontoret är ändå snötippningen bästa lösningen i nuläget eftersom det skulle vara ännu sämre för miljön att köra ut lastbilar med snö från innerstan till snöupplag i förorten.

SD och C hör till de partier som vill få ett slut på snödumpningen i vattnet. SD tycker att snön kan köras till ytterstaden medan C bland annat föreslår att den kan användas som resurs för fjärrkyla.

– Trots att Miljöpartiet har styrt trafik- och miljöpolitiken i Stockholm sedan 2014 fortsätter Mälaren att förorenas, säger Gabriel Kroon (SD).

SD och C hör till de partier som vill få ett slut på snödumpningen i vattnet. SD  tycker att snön kan köras till ytterstaden medan C bland annat föreslår att den kan användas som resurs för fjärrkyla. – Trots att Miljöpartiet har styrt trafik- och miljöpolitiken i Stockholm sedan 2014 fortsätter Mälaren att förorenas, säger Gabriel Kroon (SD).

SD och C hör till de partier som vill få ett slut på snödumpningen i vattnet. SD tycker att snön kan köras till ytterstaden medan C bland annat föreslår att den kan användas som resurs för fjärrkyla. – Trots att Miljöpartiet har styrt trafik- och miljöpolitiken i Stockholm sedan 2014 fortsätter Mälaren att förorenas, säger Gabriel Kroon (SD).

Sverigedemokraterna

I en interpellation till nästa kommunfullmäktige kräver Centern att staden hittar en annan lösning till 2026. 

– Det är ohållbart att å ena sidan ha ett åtgärdsprogram för att förbättra vattnets ekologiska och kemiska status, och å andra sidan fortsätta fylla på med kemikalier, säger Jonas Naddebo (C).

Tippningen har pågått under många år, även när Centerpartiet satt i majoritet. Vilket ansvar har ni?

– Alla har ett ansvar, men ytterst är det Miljöpartiet som är ansvariga. De har haft posten miljöborgråd sedan 2014.

Två dåliga alternativ

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) säger att styret har gett i uppdrag att hitta ytor eller andra metoder för att hantera snön. Han betonar att prover visar att man klarar gränsvärdena, men han ser ändå att man helst slutar tippa.

– Men alternativet är att den körs rätt långt ut i ytterstaden vilket skulle betyda utsläpp och stora kostnader. Det är inte heller optimalt och det gäller att göra avvägningar mellan två dåliga alternativ.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande.

Klara B Orreteg

Vågar du lova att staden inte söker en ny dispens efter 2026?

– Det handlar om att väga olika aspekter mot varandra. Miljöaspekten, vilka ytor som är tillgängliga och naturligtvis vad det kostar skattebetalarna. Men vi behöver hitta en annan lösning när dispensen löper ut, även om jag inte kan svara på vad den blir.