Allt startade på semestern. Paret Hildén tänkte att det kunde vara kul att aktivera sig själva och ungarna med en liten skrivlek, där var och en fick författa en skräcknovell.
– Vi fick lite blodad tand, jag och Eva, säger Matts.
Och inte så lite heller. Blodet räckte till en bok på över 170 sidor, bestående av elva skräcknoveller. Grunden till två av dem lades redan under familjens skrivsession: Evas "Vem är du?" och Matts "Svältstugan".
Illustration till novellen "Svältstugan". Matts Hildén har skapat bilderna med hjälp av AI. "Det är jättemycket handpåläggning", säger han.
Matts Hildén/AI
Ungarnas alster kvalade inte in. Men de har ändå fått vara delaktiga i arbetet med boken.
– Vi har låtit våra barn få läsa alla noveller. De är ganska härdade, säger Eva.
Hur andra unga reagerar på parets historier återstår att se. Sedan den 20 maj finns "Elva sorters mörker" utgiven på B. Wahlströms förlag.
Ska föda läsning
Boken riktar sig till 12–15-åringar. Där finns en fördel med det kortare formatet, tror Eva:
– Det viktiga med läsningen är att komma i gång, för läsning föder läsning. Där kan noveller, särskilt spänning och skräck, ha en extra dragningskraft.
En annan fördel med novellsamlingar är att man inte behöver välja en målgrupp, till exempel flickor eller pojkar. Snarare kan man rikta sig till flera grupper på en gång, resonerar Hildén och Hildén.
Författarparet söker också behandla aktuella samhällsfrågor. En novell handlar om plastikoperationer, en annan om en glassbilsförare med dunkla motiv.
Att berättelserna har en sensmoral är viktigt, säger Matts:
– Det ska inte bara vara gore, skräck och äckligt. Syftet är att man ska tycka att det är spännande och sedan fundera på varför det blev så.
Vad blir ni själva rädda för?
– Jag har väldigt lätt för att bli rädd för allt möjligt. Bara att sova själv hemma, då kan jag vara tvungen att gå upp och kolla under sängen, säger Eva.
Lobbar för julbocken
Samtidigt diggar hon adrenalinpåslaget som följer av att i hemmets trygga vrå sitta med näsan i en skräckis. Då känner man sig levande, säger hon.
– Båda vi har ett intresse för det morbida som jag kanske inte riktigt vet var det kommer ifrån. Kanske är det en bearbetning av döden? säger Eva.
Varje novell har en illustration. Den här hör till "Dödlig skönhet", som utspelar sig på en klinik för plastikkirurgi.
Matts Hildén/AI
Hennes man har även gjort sig känd som generalsekreterare i "Kampförbundet för julbokens bevarande".
Också det en figur som kan uppfattas som lite läskig.
– Men det handlar också att överkomma sin rädsla. Som att sitta i tomtens knä; först vill man inte, sedan vågar man. Det finns en sådan grej även med skräckhistorier, säger Matts.