En tunnel.

En ringled.

Trafiksignaler.

Det har inte saknats förslag för att lösa den dagliga trafikinfarkterna på Brommaplan och omkringliggande gator.

Än har inget förslag nått längre än till ritbordet.

Dennis Wedin ser Brommaplans cirkulationsplats som den plats som främst behöver göras om, kanske med en brolösning, för att förbättra trafiksituationen i centrala Bromma.

Dennis Wedin ser Brommaplans cirkulationsplats som den plats som främst behöver göras om, kanske med en brolösning, för att förbättra trafiksituationen i centrala Bromma.

Mikael Andersson

För att komma till rätta med dagens situation behövs ett helhetsgrepp av hela trafiksituationen i Bromma, säger Dennis Wedin, (M), oppositionsborgarråd.

Cirkulationsplatsen på Brommaplan har en nyckelroll, bedömer han, förbättrar man trafikflödena i cirkulationsplatsen, är mycket vunnet.

– Att åka in och ut från stan på ett tydligare sätt, med en brolösning, man kan kalla det överdäckning, så att du kommer över rondellen, det tror vi skulle kunna vara intressant att kolla närmare på.

En sådan lösning skulle låta trafiken rulla på en bro, överdäckning, i öst-västlig riktning, Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen.

– Det ska inte bli mer betong utan snarare vill jag hitta en effektiv lösning för framkomligheten samtidigt som man gör ett uppryck av hela platsen.

Kvarnbacksvägen, som mynnar ut på Brommaplans cirkulationsplats, är en av gatorna med köbildning, inte minst under rusningstid.

Kvarnbacksvägen, som mynnar ut på Brommaplans cirkulationsplats, är en av gatorna med köbildning, inte minst under rusningstid.

Mikael Andersson

Han räknar inte med stöd från det rödgröna styret, en brolösning för Brommaplan skulle i så fall "snabbutredas" om hans parti får majoritet i nästa val.

– Det här är ett alternativ, men vi är pigga på flera alternativ, man får gärna höra av sig till oss och berätta vilka åtgärder man skulle vilja se.

Vill halvera kötiden

Han kör själv bil den här vägen och kan dagligen bli sittande i bilkö upp till en halvtimme.

Han förväntar sig att exempelvis en brolösning skulle kapa kötiderna på Drottningholmsvägen, Bergslagsvägen och Kvarnbacksvägen.

– Målet måste vara att mer än halvera tiden.

I de rödgrönas budget för 2023 fick trafiknämnden i uppdrag att göra en studie av en ny trafiklösning vid Brommaplan, en studie som pågick ännu för ett år sedan.

När Mitt i kontaktar trafikkontoret i december 2024 blir beskedet att det inte finns några beslut om att bygga om Brommaplan, mer än de trimningsåtgärder som just nu pågår, det skriver Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret i ett mejl.