Frekventa användare av sociala medier kan inte ha missat de virala fruktbakelserna som på den senaste tiden blivit en succé på Tiktok och Instagram.
I Stockholm finns bakelserna att köpa på ett fåtal ställen – sedan några veckor tillbaka bland annat på Dream Café i Kista äng.
– Det är helt otroligt, de går åt så extremt fort, jag var chockad första gången jag tog in dem, säger ägaren Hanadi Abdulkarim.
Bakverket har sitt ursprung i Frankrike och kallas trompe-l’œil, franska för "som bedrar ögat", eftersom de ser ut som riktig frukt – men innehåller klassiska dessertingredienser.
I Sverige fick trenden fart i somras och trots att kunder ofta måste betala uppemot 150 kronor för en enda bakelse vallfärdar människor långväga för att lyckas lägga beslag på bakverket.
19 000 på bara några timmar
Den 15 maj tidigare i år slog Hanadi Abdulkarim upp dörrarna till Dream Café för första gången.
I början var det svårt att locka kunder till det helt nybyggda området i utkanten av Kista, men när hon fick nys om trenden med fruktbakelserna fick hon en idé.
Hon beställde 40 bakelser från en kvinna som har tillverkning av dem i Västerås, och åkte själv upp med bilen för att hämta dem en fredagsmorgon för några veckor sedan.
– Sedan la jag ut ett klipp om att vi fått in bakelserna på sociala medier, och efter bara någon timme hade det fått 19 000 visningar. Efter det sålde de slut på bara några timmar, jag var mållös, berättar hon.
Videon på bakelserna fick 19 000 visningar på bara några timmar.
Skärmavbild TikTok
Hakar på trender
Nu har hon gjort resan till Västerås i tre fredagar i rad, och har inga planer på att sluta – så länge trenden håller i sig.
– Folk kommer hit från absolut hela Stockholm, i går hade jag några unga tjejer från Botkyrka. Folk har åkt i timmar. Det är jätteroligt, men ska man åka långt är det nog bra att ringa först – jag vill inte att människor känner att de kommit hit i onödan, säger hon.
Kaféets primära målgrupp, de som bor, pluggar eller jobbar i området, vill hon dock helst ska komma in och se med egna ögon huruvida bakverket finns kvar.
– Jag vill att de känna stämningen och se mina fina lokaler. Det är det som är hela meningen med allt det här egentligen, att Järvaborna ska hitta hit, säger Hanadi Abdulkarim.
Att haka på trender är dock något hon kommer fortsätta att göra, understryker hon. Hon serverar bland annat så kallade Dubai cups; en efterrätt med choklad, pistagekräm, jordgubbar och kadayif – något som också varit en viral trend under det senaste året.
– Det är ett bra och roligt sätt att locka hit folk, så jag kommer absolut fortsätta med hajpade saker. Men målet är som sagt främst att folk ska vilja återkomma för att de gillar stället – fruktbakelser eller ej.
Hanadi Abdulkarim, ägare av nyöppnade Dream Café i Kista äng med en så kallad Dubai cup – också en trend från sociala medier.
Emma Löf Hagström