Inne på den lilla gränden intill Bergslagsvägen pratas det polska var du än vänder dig.

2012 öppnade paret Vahe Hambardzumyan, 48, och Agnieszka Lessner, 43, Polmarket. En butik som paret byggt ut och gjort till landets största polska livsmedelsbutik.

Komagesoppan flaki, korvar och inlagda gurkor av alla dess sorter, chokladöverdragna plommon, piroger, bakverk och sill är bland det som säljs mest. Allt från Polen.

Armeniern Vahe och Agnieszka träffades i Polen när de var på väg in i vuxenlivet. Vahe hade blivit intresserad av polska livsmedel. 2004-2005 flyttade paret till Sverige.

– Jag fick jobb på en mindre polsk matbutik i Solna, men tyckte att man kunde sälja in polska varor betydligt bättre än vad man gjorde. Efter ett tag fick vi höra att butikslokalen på Grimsta torg blivit tom, berättar Vahe.

Satsat stort

Han skär upp en bit kött i butikens deli. Agnieszka har fått en paus mellan kunderna och placerar ut nylevererade drycker på hyllorna.

– Folk ringer till oss och förbereder oss på att plocka undan varor. Jag hävdar att vi har Skandinaviens största utbud av polska livsmedel, säger Agnieszka.

Pandemin slog hårt mot många näringar – men knappast mot livsmedelskedjorna. Polmarket ökade försäljningen med närmare 25 procent, enligt Vage och Agnieszka.

De drog i gång grossistverksamhet och i dag köper ett antal svenska livsmedelsbutiker i Storstockholm polska varor via Polmarket.

– Vi har utökat till ett 20-tal anställda. Vi får ju artiklarna billigare från Polen om vi beställer större leveranser från fabrikerna och leverantörerna. Därför expanderar vi. Vi omsatte 30 miljoner kronor under pandemin, berättar Vahe.

Trygghet på salongen

Inne på Salong Eva snyggar Ewa Kwiecien, 32, till Agnieszka Wojas blekblonda hår. Ewa kom till Stockholm från Polen 2014 och fick jobb på salongen.

Ett år senare tog hon över verksamheten, i dag har hon sju anställda. Agnieszka jobbar med salongens ekonomi och marknadsför den på sociala medier.

– Jag har hört om salongen från polska bekanta. En vän åker hit från Nacka bara för att klippa sig, berättar Barbara Matyka-Zeba från Blackeberg som sitter i soffan och väntar på sin klipptid.

Eva Kwiecien betonar att alla är lika välkomna. Men hon medger att de polska kunderna upplever en trygghet härinne.

– Folk pratar av sig i stolen, tipsar varandra. Det snackas om allt från hur Sverige hanterade pandemin jämfört med Polen, till hur man kommer in i samhället här. Någon kund har precis flyttat till Stockholm, någon annan kanske har bott här i 30 år.

"Ryktet sprider sig"

Intill frisersalongen ligger redovisningsbyrån Advanced ekono. Lucyna Wychadanczuk, 55, och hennes dotter Paula Karlsson, 31, hjälper polska företag i Sverige med bokföring och ekonomirådgivning. Under det senaste året har de anställt ytterligare två personer.

– Det finns ingen logisk förklaring till att det polska klustret bildats just här i Grimsta, säger Paula och skrattar.

– Men vi tipsar alla våra kunder om att de kan göra andra ärenden intill när de ändå är här. Vi vet att alla på torget är väldigt bra på det de gör. Ryktet sprider sig, säger Paula.