För några veckor sedan gick regeringen ut och förklarade att de vill lägga ner Bromma flygplats. En utredning har nu startats och det har fattats beslut om att man vill säga upp avtalet med Bromma flygplats.

Men det tog inte lång tid innan idén om en snabbavveckling stötte på patrull. Riksdagens trafikutskott röstade nämligen i början av maj ner förslaget om att stänga Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.

Även om frågan är långt ifrån avgjord har diskussionen om vad som ska göras med området – om flygplatsen avvecklas – blossat upp på nytt.

https://www.mitti.se/nyheter/regeringen-vill-stanga-bromma-flygplats/repudu!WB9RoEqBe9w09AkIvA4Gw/

Tunnelbana ett måste

Enligt staden är det ett så kallat stadsutvecklingsområde, det ska alltså byggas bostäder och arbetsplatser. 30 000–50 000 bostäder är potentialen. Enligt Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm, krävs det dock att det byggs en ny tunnelbanelinje till området om bostadsplanerna ska kunna förverkligas.

– Om det blir sådana här volymer kommer inte befintlig kollektivtrafik att räcka till. Det som behövs är kapacitetsstark kollektivtrafik och då är tunnelbana det enda alternativet, säger Tomas Eriksson.

Sossarna håller med

Samma tongångar har i många år ljudit från Socialdemokraternas kansli i Stockholms stadshus.

Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) vill att man utreder förutsättningarna för en ny gren på gröna linjen mellan Alvik och Vällingby (via bland annat Ulvsunda och Bromma flygplats) alternativt en förlängning av den blåa linjen från Huvudsta ut mot Vällingby/Hässelby.

Brommageneral som äger frågan

Enligt henne bör det tillsättas en Brommageneral, en opolitisk utredare från Stockholm stads sida som säkerställer att processer drar igång.

– Det finns en fantastisk öppning att en gång för alla stänga den här flygplatsen. Vi behöver bostäderna, flygtrafiken måste koncentreras till Arlanda och Stockholm måste utvecklas. Jag hoppas verkligen vi tar den här chansen, men majoriteten i stadshuset gör absolut ingenting i frågan, det är djupt oroande, säger Karin Wanngård.

Krävs mer än bara t-bana

Det finns dock flera problem på vägen mot en ny stadsdel. Dels krävs det att både staten, Region Stockholm och Stockholms stad är överens om det ska bli möjligt med ytterligare miljardinvesteringar på nya tunnelbanelinjer. Dels har det höjts frågor om det verkligen räcker med enbart en satsning på tunnelbana om uppemot 50 000 nya bostäder byggs i Bromma.

– Det är ett nytt Växjö som ska in i Bromma. Infrastrukturen klarar inte av det. Vägnätet är redan i dag helt igenproppat och kollektivtrafiken otillräcklig. Det skulle krävas många, många miljarder kronor i infrastrukturinvesteringar – och troligtvis en ny tunnelbanelinje – för att kunna bygga så många nya bostäder, sade Tore Englén, som arbetar med att analysera flygplatser och dess betydelse för samhällsekonomin, i en tidigare intervju med Mitt i.

https://www.mitti.se/nyheter/ekopark-mest-troligt-om-bromma-flygplats-laggs-ner/repudA!HcI9IlUPc0iIono7pK0NDQ/

Miljöpartiet tror dock att biltrafiken inte nödvändigtvis behöver bli så stor.

– Från vår sida skulle vi självklart se att man planerar ett sådant här nytt bostadsområde med en låg bilnorm. Man brukar säga att ”man får det man planerar för”. Men det viktiga är att man börja föra de här diskussionerna redan nu, säger Tomas Eriksson.

Trafikregionrådet: "Inte seriös"

Någon enad politisk vilja tycks det dock inte finnas. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser inte förslagen som realistiska.

– Att bygga tunnelbana är inte att ta fram färgkritorna och leka med en karta. Det visar inte minst det nu pågående bygget. Det är något som bygger på gedigna utredningar, åratal av arbetsinsatser och miljarder i finansiering. Innan man prövat en sträckning i analyser vet vi heller inte om den är möjlig eller önskvärd sett till systemet som helhet. Den som hävdar något annat är inte seriös, säger han.