TUNNELBANA KRÄVS. Om Bromma flygplats läggs ner och bostäder ska byggas så måste det även till en ny tunnelbana till området, anser både S i Stadshuset och MP i Regionfullmäktige. Foto: Mostphotos/Pressbild

Flera partier vill se tunnelbana till Bromma flygplats

Vad som händer med Bromma flygplats är fortfarande en nöt som inte knäckts. Däremot höjs återigen röster för att en ny tunnelbanelinje ska byggas till området.

  • Publicerad 05:31, 20 maj 2021

För några veckor sedan gick regeringen ut och förklarade att de vill lägga ner Bromma flygplats. En utredning har nu startats och det har fattats beslut om att man vill säga upp avtalet med Bromma flygplats.

Men det tog inte lång tid innan idén om en snabbavveckling stötte på patrull. Riksdagens trafikutskott röstade nämligen i början av maj ner förslaget om att stänga Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.

Även om frågan är långt ifrån avgjord har diskussionen om vad som ska göras med området – om flygplatsen avvecklas – blossat upp på nytt.

Regeringen vill stänga Bromma flygplats

Tunnelbana ett måste

Enligt staden är det ett så kallat stadsutvecklingsområde, det ska alltså byggas bostäder och arbetsplatser. 30 000–50 000 bostäder är potentialen. Enligt Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm, krävs det dock att det byggs en ny tunnelbanelinje till området om bostadsplanerna ska kunna förverkligas.

– Om det blir sådana här volymer kommer inte befintlig kollektivtrafik att räcka till. Det som behövs är kapacitetsstark kollektivtrafik och då är tunnelbana det enda alternativet, säger Tomas Eriksson.

Sossarna håller med

Samma tongångar har i många år ljudit från Socialdemokraternas kansli i Stockholms stadshus.

Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) vill att man utreder förutsättningarna för en ny gren på gröna linjen mellan Alvik och Vällingby (via bland annat Ulvsunda och Bromma flygplats) alternativt en förlängning av den blåa linjen från Huvudsta ut mot Vällingby/Hässelby.

Brommageneral som äger frågan

Enligt henne bör det tillsättas en Brommageneral, en opolitisk utredare från Stockholm stads sida som säkerställer att processer drar igång.

– Det finns en fantastisk öppning att en gång för alla stänga den här flygplatsen. Vi behöver bostäderna, flygtrafiken måste koncentreras till Arlanda och Stockholm måste utvecklas. Jag hoppas verkligen vi tar den här chansen, men majoriteten i stadshuset gör absolut ingenting i frågan, det är djupt oroande, säger Karin Wanngård.

Krävs mer än bara t-bana

Det finns dock flera problem på vägen mot en ny stadsdel. Dels krävs det att både staten, Region Stockholm och Stockholms stad är överens om det ska bli möjligt med ytterligare miljardinvesteringar på nya tunnelbanelinjer. Dels har det höjts frågor om det verkligen räcker med enbart en satsning på tunnelbana om uppemot 50 000 nya bostäder byggs i Bromma.

– Det är ett nytt Växjö som ska in i Bromma. Infrastrukturen klarar inte av det. Vägnätet är redan i dag helt igenproppat och kollektivtrafiken otillräcklig. Det skulle krävas många, många miljarder kronor i infrastrukturinvesteringar – och troligtvis en ny tunnelbanelinje – för att kunna bygga så många nya bostäder, sade Tore Englén, som arbetar med att analysera flygplatser och dess betydelse för samhällsekonomin, i en tidigare intervju med Mitt i.

"Ekopark mest troligt om Bromma flygplats läggs ner"

Miljöpartiet tror dock att biltrafiken inte nödvändigtvis behöver bli så stor.

– Från vår sida skulle vi självklart se att man planerar ett sådant här nytt bostadsområde med en låg bilnorm. Man brukar säga att ”man får det man planerar för”. Men det viktiga är att man börja föra de här diskussionerna redan nu, säger Tomas Eriksson.

Trafikregionrådet: "Inte seriös"

Någon enad politisk vilja tycks det dock inte finnas. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser inte förslagen som realistiska.

– Att bygga tunnelbana är inte att ta fram färgkritorna och leka med en karta. Det visar inte minst det nu pågående bygget. Det är något som bygger på gedigna utredningar, åratal av arbetsinsatser och miljarder i finansiering. Innan man prövat en sträckning i analyser vet vi heller inte om den är möjlig eller önskvärd sett till systemet som helhet. Den som hävdar något annat är inte seriös, säger han.

Så tycker partierna om flygplatsen

Karin Wanngård (S)
– Vi har ju haft en majoritet i stadshuset som inte lyft ett finger för att avveckla Bromma. Vi har drivit frågan länge och nu fått gehör för vår linje. Det är så klart glädjande.


Anna König Jerlmyr (M)
– Mitt besked är däremot tydligt, Bromma flygplats ska vara kvar till dess att Arlanda har nödvändig kapacitet.


Rikard Warlenius (V)
– Det är ett fantastiskt bra beslut, både för att flygandet måste minska av klimatskäl och för att platsen är lämplig för att bygga bostäder på. Men nu är det också viktigt att Arlanda inte byggs ut, så att det blir en vinst för klimatet.

Jan Jönsson (L)
– Att lägga ner Bromma flygplats utan att säkra Arlandas kapacitet som internationellt nav för flyget i Norden är dumt. Planerna för tiotusentals bostäder förblir dessutom orealistiska så länge vägnätet, kollektivtrafiken, el och avlopp fortsätter att vara kraftigt underdimensionerade för att klara inflyttning av tiotusentals nya invånare.

Daniel Helldén (MP)
– Det här är otroligt roligt. Vi måste samla och ha en hubb i stället för två, därmed kan man rädda det nödvändiga inrikesflyget. Att lägga ner Bromma flygplats innebär att det inrikesflyg som är skadat kan stärkas i det här sammanhanget.

Karin Ernlund (C)
– Att lägga ned Bromma flygplats är i grunden ett bra steg att ta, men man kan inte lägga ner en flygplats i en storstadsregion utan att öka kapaciteten på en annan. Kapaciteten och tillgängligheten till och från Arlanda är det första steget.

Peter Wallmark (SD)
– Att lägga ner infrastruktur av den här digniteten är en ekonomisk katastrof. Stora investeringar i Bromma har också skett i närtid och den är nu en välfungerande och uppskattad flygplats genom sin närhet till Stockholm och sina goda kommunikationer.

Erik Slottner (KD)
– Flygindustrin är på väg att ställa om och vår industri är världsledande – trots det väljer regeringen att motarbeta denna utveckling. Det är möjligt att ökad digitalisering och utbyggd tågtrafik kommer att minska efterfrågan på inrikesflyg på sikt. Dessa prognoser är dock alltför osäkra för att ta ett förhastat beslut om att lägga ner Bromma utan att först säkra kapaciteten på Arlanda.

Malin Ericson (Fi)
– Inte en dag för tidigt! Det är viktigt för klimatets skull och för att kunna motverka bostadsbristen i Stockholm. Vi menar att flygtrafiken måste minska och vill därför inte att Arlanda byggs ut med en fjärde landningsbana.

Visa merVisa mindre