"Vi förbättrar framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister längs Drottningsholmsvägen – klart 2025."

Så står det på stadens skylt intill Alviksplan. Nya cykelbanan har anlagts rakt över platsen och ersatt den kurva förbi måleributiken i Alvik som i många år varit ökänd bland cyklisterna.

Problemet? Flera snarlika cykelolyckor har skett på nya cykelöverfarten, däribland fyra på fyra veckor. I samtliga har cyklister blivit påkörda av bilister.

Är ett av Stockholms pendlingstråk

Anna Löfgren som kör förbi området flera gånger om dagen har själv bevittnat två av olyckorna.

– Cyklisterna som kommer från Brommaplan har till stor del grönt ljus samtidigt som bilarna som kommer från samma håll och svänger in höger mot Alviksvägen har grönt ljus. Bilisterna ser inte cyklisterna bakom dem, säger Anna.

Cyklisterna som kommer från Brommaplan lever farligt på nya överfarten vid Alviksplan – anledningen är att de och bilisterna som kommer från samma håll och svänger höger mot Alviksvägen har grönt ljus samtidigt.

Cyklisterna som kommer från Brommaplan lever farligt på nya överfarten vid Alviksplan – anledningen är att de och bilisterna som kommer från samma håll och svänger höger mot Alviksvägen har grönt ljus samtidigt.

Filip Magnusson

Drottningholmsvägen förbi Alvik är sedan tidigare utpekad som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan, och just denna sträcka anses vara den viktigaste passagen för den ökande cykeltrafiken mellan västerort och innerstaden. Utrymmet vid Alviksplan delas av tung lastbilstrafik, bilister och cyklister och har ansetts trångt och farligt för cyklister i flera år.

– Tyvärr har ju situationen för cyklisterna bara blivit ännu farligare, säger Anna Löfgren.

Olycka sker framför ögonen på Mitt i

Trots att det är mitt i sommaren är trafiken intensiv där vi står. Och så sker det. Mitt framför ögonen på Mitt i:s reporter blir en cyklist påkörd av en bilist och faller till marken. Snabbt rusar bilisten och vittnen fram för att hjälpa cyklisten som hamnat på rygg. Cyklisten tvingas åka ambulans till sjukhus och en anmälan om vållande till kroppsskada görs.

En cyklist blir påkörd av en bilist när Mitt i är på plats vid Alviksplan, fjärde olyckan på samma ställe på fyra veckor i sommar.

En cyklist blir påkörd av en bilist när Mitt i är på plats vid Alviksplan, fjärde olyckan på samma ställe på fyra veckor i sommar.

Filip Magnusson

Inne på Circle K intill suckar personalen. I flera fall har inblandade och vittnen behövt gå in till dem efter olyckorna.

– Bilisterna får cyklisterna i döda vinkeln, det är svårt för dem att se cyklisterna som kommer snett bakom. Det är olycka på olycka som sker, säger platschefen Isabelle.

Vill se ren fil för högersväng

Anna Löfgren menar att bilisterna nästan tvingas vända huvudet 180 grader för att se de cyklister, elskotrar eller mopeder som kommer i full fart på cykelbanan bakom.

Brommabon Anna Löfgren åker förbi Alviksplan flera gånger om dagen.

Brommabon Anna Löfgren åker förbi Alviksplan flera gånger om dagen.

Filip Magnusson

– Den bilfil som i dag tillåter både högersväng till Alviksvägen och fortsatt färd rakt fram borde bli en ren fil för högersväng i stället. Samtidigt borde man se till att denna fil aldrig har grönt ljus samtidigt som cyklisterna. Då skulle en stor del av olyckorna försvinna.

Framkomligheten för cyklister har förbättrats genom flera olika projekt de senaste åren längs Drottningholmsvägen, men Alviksplan är alltjämt en problematisk plats, medger trafikkontorets pressansvarige Malinda Flodman.

Får in många ärenden och synpunkter

– Bara sedan i januari har vi fått in 29 ärenden, det är mycket. Helst skulle vi ta utrymme från Drottningholmsvägen av Trafikverket också. Det skulle möjliggöra en mycket säkrare lösning för cyklisterna, men vi har inte fått klartecken för detta.

Filip Magnusson

Enligt Malinda Flodman får man in många ärenden och synpunkter kring Alviksplan, just nu.

– Vi tittar fortsatt på Alviksplan, gör förbättringar om möjligt och fortsätter prata med Trafikverket. Vi försöker titta på att reglera överfarten med trafiksignaler separat för bilar och cyklister, men har ännu inte lyckats genomföra det.