– Det här är ett väldigt viktigt och vältrafikerat stråk för cyklister och det är väldigt efterlängtat, inte minst den här kröken vid måleributiken, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Arbetena kommer att påbörjas under våren 2024 och sker i etapper och nattetid för att störa så lite som möjligt.

Det var under september som trafiknämnden tog beslutet om att påbörja upphandling av projektet.

Gång- och cykelbanor på södra sidan av Drottningholmsvägen, från Ulvsundaplan till Tranebergsbron där målerikurvan ligger, byggs om.

– Det handlar om att både bredda och räta ut cykelvägen. Men det handlar också om att separera gång från cykel så att den typen av konflikter blir mindre, säger Lars Strömgren.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Stockholms stad

Särskilt ombyggnaden av kurvan vid måleributiken är efterlängtad, enligt Strömgren.

– Det här är Stockholms fjärde mest belastade cykelpassage, det är en viktig plats där många passerar på cykel och både jag och många med mig känner att den där platsen är lite smal och otrygg.

Cykelbana rakt över Alviksplan

Cykelbanan kommer nu att anläggas rakt över Alviksplan.

Illustration som visar hur cykelvägen ska gå rakt över Alviksplan.

Illustration som visar hur cykelvägen ska gå rakt över Alviksplan.

Stockholms stad

– Då kommer man i stället att räta ut den så att man i stället följer den dragning som bilvägen har, man behöver inte göra den där kröken utan man följer bilvägen från Tranebergsbronhållet till Drottningholmsvägen förlängning, säger Strömgren.

Trafikborgarrådet bedömer att ombyggnaden kommer att förbättra även för biltrafiken på Alviksplan.

– Jag skulle bedöma det eftersom cyklisterna inte längre behöver vänta vid trafiksignaler vid macken och vid måleributiken utan man fortsätter snett rakt fram över Drottningholmsvägen. Det skulle jag säga gör en renare trafikmiljö.

Gång- och cykelbanor byggs om från Alvik ända bort till Ulvsundaplan.

– Man kommer att bredda den del gångtrafikanterna går på och den del cyklisterna använder.

Ökade kostnader motiverat

I den ursprungliga kalkylen bedömdes ombyggnaden kosta 39 miljoner kronor. Trafikförvaltningens konsult hade dock missbedömt projektets komplexitet och tillsammans med kraftigt ökade byggkostnader kommer ombyggnaden att kosta 65 miljoner kronor.

Staden står för 53 miljoner kronor, staten för tolv miljoner kronor. 

– Trots den ökade kostnaden anser vi att vinsten för stockholmarna är så stor att det är motiverat att genomföra projektet, säger Strömgren.

Ombyggnaden av gång- och cykelvägarna vid Drottningholmsvägen kommer att ske från Alvik fram till Ulvsundaplan (bilden).

Ombyggnaden av gång- och cykelvägarna vid Drottningholmsvägen kommer att ske från Alvik fram till Ulvsundaplan (bilden).

Anders Gustafsson

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden, är inte nöjd med det ombyggnadsarbete som snart inleds:

– Jag är bekymrad över den oro som finns för detta, jag är själv en av dem som hamnar i bilköer på just den här platsen. Det känns inte som att utgångspunkten har varit att reda ut bilköfrågan utan det känns som att man har fokus på något helt annat.

Dennis Wedin säger att M kommer att lägga fram ett förslag om fortsatt utredning av den här sträckan på trafiknämndens nästa sammanträde.

– Vi hoppas att det ska komma fram en bredare plan i nämnden hur vi ska se på trafikfrågan kopplad till den här platsen från Brommaplansrondellen och hur man ska underlätta framkomligheten för alla trafikslag, säger Wedin. 

Ombyggnaden av gång- och cykelbanorna beräknas vara klar 2025.