Nu har föreslagna förändringar i SL-trafiken inför tidtabellskiftet i december 2023 skickats ut för remiss. Den största nyheten för Upplands-Bro är att trafikförvaltningen föreslår att linje 554 Råby-Kista ska ”läggas ned i sin helhet”.
Här menar trafikförvaltningen att anledningen är att linjen till viss del går där spårtrafik redan finns.
Lösning i paketform
Linje 555 (Kungsängens station – Kvista – Låssa) kan även få en förändring i form av att samtliga avgångar skulle trafikera Bro Mälarstrand i stället för dagens varannan avgång. Den föreslås därmed kortas och inte längre gå fram till Låssa kyrka.
Vidare beskriver trafikförvaltningen en föreslagen ”paketlösning” som involverar flera busslinjer i kommunen.
Här berörs bland annat linje 558. I remissen står att läsa: ”alla turer trafikeras via Norrboda och Brunna industriområde, tur och retur hela trafikdygnet. Linjen föreslås trafikeras antingen via Tibble torg eller som idag via Ekhammarskolan. Samma turtäthet som i dag, vilket innebär 30-minuterstrafik i vardera riktningen och 60-minuterstrafik mellan kl. 9-14.”
Ny linje 557
Norrboda och Brunna industriområde föreslås också att få trafik lördag–söndag.
558X kortas av och slutar vid Vibystigen i stället för Livgardet är en annan del av förslaget.
En ny linje får se dagens ljus i form av buss nummer 557 (Kungsängen – Livgardet – Håtuna kyrka). Denna skulle gå med 30-minuterstrafik i rusningstid Kungsängen-Livgardet. Samt en gång i timmen Kungsängen – Livgardet – Håtuna.
Detta skulle motsvara lika många turer som med dagens trafik. ”Resenärer till både Livgardet och Håtuna får 4-5 minuter snabbare resa”, skriver trafikförvaltningen.
SL:s krav måste uppfyllas
Förslagen är kopplade till att infrastrukturen i och kring Norrboda uppfyller de krav trafikförvaltningen har på framkomlighet.
Här står att läsa: ”I det ingår att Pettersbergsvägen breddas vid infart till en detaljhandelsfastighet samt signalprioritet genom tunneln under E18.”
Senast den 16 juni 2023 ska Upplands-Bro kommun svara på föreslagna förändringar.