För två år sedan var 89,6 procent av patienterna som sökte hjälp av en specialistläkare nöjda med tillgängligheten. I årets patientenkät som presenteras under måndagen har siffran ökat till 91,7 procent.
Samma positiva utveckling syns inom alla uppmätta områden. Betyget för "respekt och bemötande" i öppenvården har ökat från 90,0 till 91,2 procent.
Inom den specialiserade slutenvården – alltså där patienter läggs in för operation eller annan behandling – har betyget för tillgänglighet ökat från 86,1 till 88,1 procent. När det gäller "delaktighet och involvering" har siffran ökat från 82,1 till 84,1.
"Ett hedersbetyg"
– Jag är glad att Stockholmsvården får genomgående höga betyg och att vi över tid ser en positiv riktning på de redan höga betygen. Mittenkoalitionen har skjutit till nya resurser, det jobbar 2300 fler i vården och väntetiden till operation har kortats med i snitt tre veckor, kommenterar hälso- och sjukvårdsregionrådet Talla Alkurdi (S).
Hon kallar siffrorna "ett hedersbetyg till vårdens medarbetare som jobbar hårt för att ge en vård i världsklass".
– Det är ytterst de som gör det här möjligt, säger Talla Alkurdi.
De lägsta betygen i patientenheten handlar om information och kunskap, där två av tio patienter upplever att vården inte är tillräckligt bra på att kommunicera. Men även där har siffrorna förbättrats mot 2023.